Directeur Rail Keolis: materieelkeuze Kamperlijn was al langer bekend
Het was al in juni 2015 bekend dat Keolis met Flirt 3-treinen zou gaan rijden op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. ProRail had daarom voor de start van de werkzaamheden kunnen weten dat de vervoerder met dit treintype over deze spoorlijnen zou gaan rijden. Daarmee reageert directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis op uitspraken van ProRail-topman Pier Eringa in de Stentor.
Doordat de onderstations rondom Zwolle de nieuwe Flirt 3-treinen niet het volledige vermogen gaven, konden de treinen niet de gewenste snelheid rijden. In het interview met de Stentor geeft Eringa aan dat Keolis in eerste instantie een bestelling had gedaan voor een ander treintype.
“Wij willen een bepaald spoor waarop trein x kan rijden. Later blijkt dat trein y erop gaat rijden. Met een ander stroomgebruik”, aldus de topman in het interview. Broersma noemt dit ‘complete lariekoek’. “Wij bepaalden als vervoerder uiteraard niet de specificaties van de benodigde infra op Kampen-Wierden.”
Elektrificatie
In januari 2017 werd de officiĂ«le aftrap gegeven voor de elektrificatie van de Kamperlijn. SpoorPro meldde in maart 2016 dat treinfabrikant Stadler Flirt 3-treinen voor de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede zou gaan leveren. “ProRail vroeg rond die tijd voor de eerste maal de specificaties van de treinen op, maar daar is kennelijk een jaar niets mee gedaan”, aldus Broersma.
Dit had volgens de directeur Rail als gevolg dat de nieuwe Flirt 3-treinen niet op de volledige snelheid konden rijden op het traject. “Dit heeft ProRail de afgelopen maand aangepast op kosten van de provincie. Het getuigt van een ongezond opportunisme, om na een aantal wanprestaties van formaat op dit tracĂ© zo’n grote broek aan te trekken richting andere partijen.”
Hoofdpijndossiers
“We hebben inmiddels minimaal vier hoofdpijndossiers gehad op genoemd baanvak met miljoenen schade en we zijn er nog niet. Wij hebben tot nu toe niet openlijk gereageerd op alle ellende die er op dit baanvak aan de orde is- en was, maar het inmiddels structurele publicitaire cherry-picking van ProRail zonder enige afstemming, begint ons inmiddels een beetje te irriteren.”
Broersma wijst er ook op dat de Intercity tussen Enschede en Zwolle de afgelopen maanden maar tot Raalte kon rijden vanwege een aanbesteding voor een perron in Zwolle die niet goed was voorbereid. Dit betekende volgens hem ’tonnen schade’ voor Keolis. “Vanaf 27 augustus hopen we eindelijk onze reizigers een compleet product te kunnen bieden.”
Publiciteit
“Het persbericht van ProRail over dit heugelijke feit was er al uit voor we het konden bespreken met de opdrachtgever. Net zoals de persberichten van ProRail afgelopen week over een recordprestatie qua punctualiteit op Zwolle-Kampen. Dit is een recordprestatie van de machinisten van Keolis, die wordt gekaapt door ProRail om de aandacht van de eerder genoemde wanprestaties af te leiden.”
Volgens Broersma is bij de infraprojecten tussen Kampen en Wierden bijna alles misgegaan wat er kon misgaan. “Het is onwaarschijnlijk knap hoe ProRail de hieruit voortvloeiende ellende bij vervoerders en opdrachtgever neerlegt en zelf publicitair alleen verschijnt als er iets te vieren valt.”
Station Zwolle Stadshagen
Keolis, de provincie Overijssel, ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaan verder binnenkort nog weer om tafel over het halteren op het nieuwe station Zwolle Stadshagen. Eind vorig jaar bleek dat de bodem van de nieuwe geëlektrificeerde Kamperlijn veel te slap was voor snelheden van 140 kilometer per uur. Juist met de snelheid van 140 kilometer per uur zouden de treinen op Zwolle Stadshagen kunnen stoppen volgens de destijds bedachte dienstregeling.
Als alternatief kwam ProRail met de oplossing om met twee machinisten te gaan rijden en de snelheid op het traject te verlagen naar maximaal 100 kilometer per uur. In de huidige dienstregeling is er zeven minuten keertijd in Zwolle. Deze keertijd kan volgens de spoorbeheerder met een extra machinist worden teruggebracht naar vier minuten.
Druk op machinisten
Volgens Broersma wordt hierbij de druk op de machinist onnodig verhoogd. “Het wordt voor een machinist complexer als ze meer handelingen moeten verrichten in een kortere tijd.” Daardoor ontstaat het gevaar dat er fouten worden gemaakt, stelt de directeur. “Daarnaast zitten aan het ’twee machinisten-principe’ een aantal veiligheidstechnische aspecten vast waar ILT en de treinenbouwer op voorhand niet akkoord mee willen gaan. Dit brengt een aantal procedurele wijzigingen met zich mee die mogelijk effect hebben op de bediening van de trein.”
“Ik begrijp de terechte politieke druk die wordt uitgeoefend op ProRail, maar dat betekent niet dat met niet geheel doordachte oplossingen alle risico’s bij andere partijen neergelegd moeten worden. Iedereen moet er een goed gevoel bij hebben. Ik vind de mening van de Inspectie erg belangrijk, want veiligheid staat voor Keolis voorop.”
Eerlijk debat
De directeur Rail geeft aan oprecht te hopen dat het station Zwolle Stadshagen zo snel mogelijk kan worden bediend. “We hebben dan ook betrokkenen uitgenodigd om weer om tafel te zitten. De reiziger uit Stadshagen heeft vast geen boodschap aan die klinkende punctualiteitscijfers in opgepoetste persberichten.”
“In het OV ontbreekt het bij de partijen vaak aan een scherp en eerlijk debat waar men elkaar eerlijk de waarheid zegt, liever lacht men publiekelijk te vriendelijk naar elkaar, maar na achter de coulissen is het veelal moddergooien en dwarsbomen”, vindt hij.
Volgens hem dient deze trend te worden doorbroken door een voorbeeld te nemen aan de politiek. “Politici voeren een messcherp debat voor de bĂŒhne, zodat eenieder zijn mening kan vormen. Dit heeft als resultaat dat ze in achterkamertjes werkbare compromissen en coalities sluiten in het belang van de kiezer. Eringa daagt in zijn interview uit tot deze scherpte en die nemen we hierbij aan, met naar ik hoop werkbare compromissen en oplossingen voor de reiziger.”
Lees ook:
- Overheden en ProRail soebatten over Kamperlijn
- Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van wanprestatie
- Bouwwerkzaamheden Kamperlijn gestart
- Stadler wint treincontract voor 16 treinen Syntus en Keolis
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Â
Bent u al abonnee?
Het provinciebestuur van Overijssel zal de buik wel vol hebben van het elektrificatie-project van deze twee spoorlijntjes. Ook de provincie Limburg heeft de elektrificatie van twee spoorlijnen in gang gezet. Ze weten daar dus wat hen te wachten staat. Op de lijn Heerlen-Herzogenrath zal het de grensoverschrijding wel zijn die voor veel malheur gaat zorgen. Op de Maaslijn zijn de plannen al aangepast om de kosten binnen de perken te houden, met ongetwijfeld gevolgen voor het eindresultaat.
Het is werkelijk stuitend en beschamend hoe Eringa de aandacht voor de manifeste incompetentie van ProRail probeert af te leiden en zijn eigen straatje, dat wil zeggen het straatje van ProRail wil schoonvegen door de verwijtbaarheid voor de wanprestatie van ProRail bij andere partijen te leggen. ProRail is simpelweg niet bij machte een zijlijntje van krap 15 kilometer te elektrificeren. Het lagere echelon van ProRail houdt zich uitsluitend bezig met het afschuiven van de schuld op anderen.
Pier Eringa zal wel weer wild om zich heen gaan slaan naar aanleiding van bovenstaand bericht.
Zelf heb ik in de regio Kampen; Provincie Overijssel en bij “Den Haag” een heel “netwerk” gebouwd door de jaren heen.
DIT zal – vermoed ik – een rechtszaak worden:aangespannen door de Provincie Overijssel;gemeenten Kampen en Zwolle Pier Eringa zelf kan”de oorlog” niet winnen.
Eerst kijken of NA “Zomerreces”actie vanuit welke hoek dan ook zal komen!
“Zonder last”:
Mijn geboortenaam Corry Hoekman
En zo kunnen we doorgaan: Al jaren bekend capaciteit Leeuwarden-Sneek van 3 naar 4 treinen per uur. Kan alleen door snelheidsverhoging gehaald worden. Pas kort geleden meldde ProRail: niet mogelijk….bodem te slap. Door Zwolle-Kampen wakker geworden? Woerden-Leiden 2xIC; 2xSpr, ook hier bodem te slap. Bij mijn opleiding in de jaren 60 werd mij dat trouwens al verteld. Leeuwarden-Meppel aantal jaren terug van 3 naar 4, maar ook hier te laat met aanpassen onderstations.