Laatste dieseltrein van NS opgenomen in Spoorwegmuseum

Buffel, NS-trein foto: Rob Dammers/Flickr
Foto: Rob Dammers/Flickr, Creative Commons vrij te gebruiken

Nu Keolis het spoorvervoer tussen Zwolle, Kampen en Enschede van NS heeft overgenomen, heeft NS geen lijnen meer waarop met dieseltreinen gereden wordt. Omdat de vervoerder geen dieselmaterieel meer nodig heeft, wordt een DM’90 of ‘Buffel’ op woensdag 29 augustus overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Met die overdracht neemt spoorvervoerder NS definitief afscheid van het dieseltijdperk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

6 reacties op “Laatste dieseltrein van NS opgenomen in Spoorwegmuseum”

Eric Struch|21.08.18|21:26

Overigens was het laatste door NS zelf ontwikkelde materieel niet DM’90 maar mDDM (een project waarvan ondergetekende de geestelijk vader mocht zijn).

Alex de Graaf|23.08.18|06:29

@Eric Struch jammer dat men dit niet eerder heeft ontdekt! Ook dat tijdperk is helaas voorbij!

Ben Simmelink|06.09.18|12:14

Stond er bij de Buffel niet ‘VOLLEDIG door NS zelf ontwikkeld materieel’? Maakt dat misschien nog wat verschil?

Ben Simmelink|06.09.18|12:15

Stond er niet ‘volledig’ vóór ‘door NS zelf ontwikkelde materieel’? Maakt dat misschien nog wat verschil?

Leo A. van Leeuwen|12.09.19|14:09

Komt er meer nieuws (programma e.d.) betreffende de Open Dag van Revisiewerkplaats Haarlem?
Rijden er ook (weer museum-)bussen vanaf het station?

Evert-Jan Stokking|13.11.19|09:32

“Je ziet dat diesel voor treinen inmiddels vervangen is door groene stroom.”
Wat een eko-propagandistische kletspraat.
Hoe is het mogelijk dat de NS in windstille en periodes met weinig/nihil solaropbrengsten toch een dienstregeling instand weet te houden.
of :

“Testen waterstoftrein begin 2020 tussen Groningen en Leeuwarden”

waar moet deze waterstof vandaan komen of hoe wordt deze geproduceerd en met welke stroom?
de productie van waterstof vraagt zeer veel energie en het rendement is laag

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laatste dieseltrein van NS opgenomen in Spoorwegmuseum | SpoorPro.nl

Laatste dieseltrein van NS opgenomen in Spoorwegmuseum

Buffel, NS-trein foto: Rob Dammers/Flickr
Foto: Rob Dammers/Flickr, Creative Commons vrij te gebruiken

Nu Keolis het spoorvervoer tussen Zwolle, Kampen en Enschede van NS heeft overgenomen, heeft NS geen lijnen meer waarop met dieseltreinen gereden wordt. Omdat de vervoerder geen dieselmaterieel meer nodig heeft, wordt een DM’90 of ‘Buffel’ op woensdag 29 augustus overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Met die overdracht neemt spoorvervoerder NS definitief afscheid van het dieseltijdperk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

6 reacties op “Laatste dieseltrein van NS opgenomen in Spoorwegmuseum”

Eric Struch|21.08.18|21:26

Overigens was het laatste door NS zelf ontwikkelde materieel niet DM’90 maar mDDM (een project waarvan ondergetekende de geestelijk vader mocht zijn).

Alex de Graaf|23.08.18|06:29

@Eric Struch jammer dat men dit niet eerder heeft ontdekt! Ook dat tijdperk is helaas voorbij!

Ben Simmelink|06.09.18|12:14

Stond er bij de Buffel niet ‘VOLLEDIG door NS zelf ontwikkeld materieel’? Maakt dat misschien nog wat verschil?

Ben Simmelink|06.09.18|12:15

Stond er niet ‘volledig’ vóór ‘door NS zelf ontwikkelde materieel’? Maakt dat misschien nog wat verschil?

Leo A. van Leeuwen|12.09.19|14:09

Komt er meer nieuws (programma e.d.) betreffende de Open Dag van Revisiewerkplaats Haarlem?
Rijden er ook (weer museum-)bussen vanaf het station?

Evert-Jan Stokking|13.11.19|09:32

“Je ziet dat diesel voor treinen inmiddels vervangen is door groene stroom.”
Wat een eko-propagandistische kletspraat.
Hoe is het mogelijk dat de NS in windstille en periodes met weinig/nihil solaropbrengsten toch een dienstregeling instand weet te houden.
of :

“Testen waterstoftrein begin 2020 tussen Groningen en Leeuwarden”

waar moet deze waterstof vandaan komen of hoe wordt deze geproduceerd en met welke stroom?
de productie van waterstof vraagt zeer veel energie en het rendement is laag

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.