NS rijdt met snelle intercity Amsterdam-Berlijn tijdens InnoTrans
Ter ere van de railvakbeurs InnoTrans rijdt op maandag 17 september éénmalig een snelle intercity van Amsterdam naar Berlijn. Deze trein brengt NS-directeur Roger van Boxtel, ProRail-topman Pier Eringa, bestuurders uit de regio en andere genodigden een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
In Duitsland rijdt de IC Berlijn al over de HSL Hannover – Berlin. De enige tijdwinst die daar te behalen valt is het schrappen van de stop in de provincieplaats Stendal. Dat kost 10 minuten omdat de trein van de HSL af gaat en verderop weer invoegt. Maar ja dan zal een andere IC de bediening van Stendal moeten overnemen. Dus ieder voordeel heb zijn nadeel…..
Als men de intercity naar Berlijn wil versnellenmoet men ook de optie bekijken via de Hanzelijn;jammer overigens dat men de elektrificatie niet in een keer goed heeft gedaan,dit had gelijk dubbelsporig moeten
Theoretisch gemakkelijk,Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Hengelo-Bad Bentheim-. Snelste manier met de minste kilometers.Zwolle-Almelo dubbelsporig maken met 160 km/h.Binnenkomst en vertrek Hengelo versnellen met wissels voor grotere snelheid.Is een voorstel mijnerzijds.
Als je over de Hanzelijn en Zwolle gaat rijden mis je Amersfoort en dat is het opstappunt in NL voor reizigers van/naar Rotterdam en Utrecht (en het zuidwesten van NL). Je mist ook Deventer, het opstappunt voor reizigers uit o.a. Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. En de vraag is in hoeverre de IC-Berlijn via Hanzelijn, Zwolle en de lijn via Nijverdal kan rijden zonder last te hebben van overige binnenlandse treinen, zoals ook al het geval is op de huidige route.
Als je echt snel van de Randstad naar Berlin wilt is de route via Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Dortmund – Hannover de beste keuze. Rotterdam en Den Haag zijn via Utrecht goed te bereiken. Helaas gaat Amsterdam – Arnhem volgebouwd worden met 6 langzamere binnenlandse IC’s per uur. En dus is het eeuwig zonde dat het eenpersoons destructiebedrijf Tineke Netelenbos de HSL Oost om zeep geholpen heeft.