‘Europa moet meer doen om internationale treinen te versnellen’
Internationale spoorverbindingen voor passagiersvervoer moeten hoog op de Europese politieke agenda komen. Alleen dan is verdere verbetering mogelijk, meent staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW). Ze zal zich daarom inzetten om internationale passagierstreinen ook bij de nieuwe Europese Commissie na de verkiezingen op het netvlies te krijgen, zo laat ze weten aan de Tweede Kamer. Verbetering lukt met de ene verbinding beter dan met de andere blijkt uit haar overzicht.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De investeringen die nodig zijn om het internationaal treinverkeer op de middellange afstand competitief te maken met het autoverkeer lopen in de vele miljarden en dan nog zal ze het altijd op prijs verliezen. Als puntje bij paaltje komt zullen de overheden dat geld er niet voor over hebben, zeker niet als ze zich nog kunnen herinneren hoe de miljardenprojecten uit het verleden op een teleurstelling zijn uitgelopen (HSL-Zuid). Ondanks de mooie voornemens is er dus geen verbetering te verwachten.
Het zou ook mooi zijn als de Duitsers het spoor verdubbelen bij Dulken, net als wat Nederland heeft gedaan bij Landgraaf. Dan kan er een echte intercity rijden, waardoor het nog sneller gaan. Maar nu nog laat DB een IC-BUS rijden
Wunderlinie moet nog op de brug wachten, die pas na 10 jaar (!) herbouwd gaat worden. De belangen van de Meyerwerft in Papenburg mogen niet geraakt worden en ondertussen kunnen steeds grotere schepen bouwen. De belangen van de Duitsers moeten ook de goede kant op staan