‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’
De kabinetsplannen om de spoorverbindingen te verbeteren zijn niet overal in goede aarde gevallen. Fractievoorzitter Gert-Jan Segers van de ChristenUnie hekelt het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. De focus ligt hierin volgens hem te veel op de Randstad en op de grote steden. “Dit is geen Randstadkabinet.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Eindhoven is nog steeds de 5e ;-) : https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-groeit-harder-dan-groningen-toch-vijfde-stad-br~a8ab0a65/
Oorzaak is wellicht dat Van Veldhoven uit Utrecht komt en ook bij EZ ook de zuidvleugel van de Randstad in haar scope had. Ook is de Randstad belangrijk voor D66, terwijl SGP en CDA gebieden (Maaslijn) worden vergeten
Groei van de Randstad is vooral demografisch, terwijl hogere groei komt vanuit Groningen/Eemshaven, Brainport, Zeeland (windparken, NorthSea Ports). Laatst genoemde heeft een plan om in Z-Vlaanderen passagierstreinen naar Gent te laten rijden. Zeeuwse spoordienst is nu uitgekleed
@Marc: inderdaad is het niet de STAD Groningen, maar een paar buurdorpen die door een fusie de GEMEENTE Groningen aan de 6de plek in Nederland helpen
Eemshaven is ‘hot’, maar over de grens in Oost-Friesland is weinig te doen. VW heeft een fabriek in Emden om de werkloosheid tegen te gaan. De A7 bij Nieuwe Schans is de rustigste autosnelweg van het NL wegennet. De Wunderlinie staat wel ingetekend, maar Oost-Friesland hangt in Duitsland en bij DB aan de laatste mem: Herbouw Friesenbrug in 2024!