‘Batterijtreinen goed alternatief voor diesel of elektrificatie spoorlijnen’
Er is geen enkele reden om te wachten met batterijtreinen in Nederland. Dat de techniek er nog niet rijp voor zou zijn, is een misvatting, meent Martien Janse, directeur Rolling Stock bij Strukton. Het kan bovendien ook nog eens op een snelle en betaalbare manier. “Onze boodschap is: mensen, wordt wakker, het rijdt al en het is succesvol. Batterijtreinen zijn een goed alternatief voor dieseltreinen of voor elektrificeren.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zoals de Prediker al zei: er is niets nieuws onder de zon. In de jaren dertig van de vorige eeuw reden er in Duitsland al diverse typen accutreinen (batterijtrein is een anglicisme), bekend als ETA’s (Elektro-Triebwagen mit Akkuantrieb). In de jaren zestig volgde de serie 515/815, die tot eind jaren tachtig ook tussen Aken en Maastricht reed.
Het scheelt enorm veel, wanneer je de bovenleiding niet nodig hebt, want dat kost ook nogal wat. Qua milieu, maakt het vrijwel niets uit of je met diesel rijdt. Bovendien zijn moderne dieselmotoren al een stuk schoner en zuiniger. Op het gebied van dieselbrandstof is nog wel resultaat te halen, maar dat ligt bij de brandstofleveranciers.