Klimaatakkoord zet in op waterstof- en autonome treinen
Het kabinet verwacht dat waterstof de komende jaren een belangrijke energiedrager voor mobiliteit zal zijn en ook een rol zal spelen in de vervanging van dieseltreinen. Daarnaast wil het kabinet dat er meer testen komen met autonoom rijdende treinen. Dat staat in het Klimaatakkoord dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Programma Hoogfrequent Spoor is al een lopend initiatief wat al een groot gedeelte van het huidige budget opeet. En al in gang gezet lang voor de klimaatdiscussie.
Men moet eigenlijk kijken welke elementen van PHS het meeste bijdraagt aan de klimaatdoelen en welke andere vormen van mobiliteit effectiever/nodiger zijn dan de minst effectieve PHS-elementen. Zo krijgt men een efficient mogelijke besteding van gelden
Het lijkt mij misschien goed als de overheid ook eens gaat kijken naar alternatieven voor waterstof zoals accu’s (solid-state, Li+-familie, (nano) flow-accu) en condensatoren, maar ook groen gas en power-to-liquid met SOFC. Waterstof is vooralsnog duur (zonder accijnzen is het net zo duur als benzine met accijnzen) en er is nog te weinig gekeken naar de effecten van weglekkende waterstof. Hoeveel water verdwijnt er van de Aarde bij massale adoptatie en hoeveel beschadigt dit de ozonlaag?