CBS: prijzen OV stijgen forser dan autokosten
De prijzen van het openbaar vervoer zijn na verloop van tien jaar sterker gestegen dan de autokosten. Vergeleken met 2009 lagen de prijzen van het openbaar vervoer als geheel in juli 2019 bijna 30 procent hoger. Kosten voor het rijden in de eigen auto lagen gemiddeld een kwart hoger, terwijl consumentengoederen en -diensten in diezelfde periode gemiddeld 18 procent duurder werden. Dat blijkt uit een analyse van de consumentenprijsindex van het CBS.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De kop is onjuist. De kosten van al het OV samen (waar vreemdgenoeg taxi’s ook mee worden gerekend) zijn harder gestegen dan de autokosten, maar van al het OV zijn de kosten van de trein juist het minst gestegen afgelopen jaar. Op basis van de data die het CBS gepubliceerd heeft is niet te concluderen dat de kosten van de trein harder zijn gestegen dan van de auto, maar het is niet waarschijnlijk.
Ik ben het eens met opmerking over de kop. Daarnaast is het ook gevaarlijk om het overzicht van de EU te publiceren met Nederland aan kop. Je moet dan ook een staatje publiceren wat de duurste landen op het gebied van de OV (lees trein) zijn. O.a. het VK, Zwitserland (niet EU) en meerdere landen zijn fors duurder. Zeker als je het volle tarief neemt. Afgelopen jaar schrok ik op vakantie van een reis per trein in Denemarken.
Als we al statistische cijfers gebruiken, moeten we vooral percentages met argwaan bekijken. En zeker als we geen mogelijkheid hebben om te kijken wat de onderdelen zelf waard zijn. Als de treinkosten met 25 % gestegen zijn, wat kost dan een kilometer per trein, bij 100 % en bij 125 % en wat bij de tram, de metro en de bus en vooral in vergelijk met de auto. De taxi tot het OV rekenen is niet helemaal correct, maar ook daarvan is een kilometer prijs te berekenen.
Het verhogen van de BTW op OV was uiteraard geheel misplaatst, dit had beter naar 0% gegaan.