De NS ruimt op: van locomotief tot schroot in anderhalve dag
Afvalverwerker Beelen werkt momenteel aan de demontage van 35 NS-locomotieven uit de 1700-serie. Gemiddeld worden er vier locs per week verwerkt tot schroot, waarbij alle materialen worden gescheiden. 97 procent herwinning is het doel.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hoe zit dat met olietanks van 600 liter in een Electrische locomotief?
Hoe zit dat met de olietanks van 600 liter in een electrische locomotief? Er staat dat die in de werkplaats is uitgebouwd maar zit dat wel in een eloc.?
@Maarten Kwak: jazeker, olie word niet alleen in verbrandingsmotoren gebruikt maar bijvoorbeeld ook in elektronische installaties, denk bijvoorbeeld aan een transformator. Bij de 1700/1800 is dit zelfs nog een groot euvel geweest paar jaar geleden omdat er door een mankement brand uitbrak in de oliekoeler.
@Maarten Kwak: Jazeker, ook in elektrische installaties word olie toegepast, denk bijvoorbeeld aan een transformator of om iets te koelen zonder geleidende eigenschappen.
De olie wordt hier gebruikt als koelmiddel voor de smoorspoelenbak.
Eén loc heeft heus geen 600 liter olie aan boord. Deze hoeveelheid geldt voor het totaal aantal te verschrotten locs.
Die loc’s hebben zeker wel 600 liter per loc aan boord.
Een moderne TRAXX (BR186) heeft zelfs 2800 liter olie.
Dit is misschien niet het forum er voor, maar stel toch naar mijn vraag. Ik zoek voor een nog te openen café in Roosendaal nog grote stukken NS materiaal. Dan denk ik aan oude banken, cta bakken, stationsklokken, bagagerekken, spoorbomen, koeiekop seinen etc.etc. De rode draad in het café wordt namelijk Roosendaal Spoorstad. Dat was Roosendaal altijd wel, maar dat is aan het verwateren. Vandaar die rode draad. Het moet een industriële look worden, dus graag groot materiaal.
De NS heeft vast nog wat van die oude Diessellocs in de weg staan. Die mogen ze wel bij mij komen brengen!
Zou leuk staan in de tuin :D