Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik

Drielandentrein
Een FLIRT van Arriva zoals die - uitgerust met ETCS - gaat rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. René Hameleers/Arriva

De Drielandentrein tussen Aken, Heerlen en Maastricht rijdt op zijn vroegst aan het einde van 2022 door tot aan Luik. Dat is ruim drie jaar later dan aanvankelijk gepland. Begin dit jaar had het eindstation van deze trein al in België moeten liggen, maar het ontbreken van ERTMS is voor de Belgische overheid aanleiding om de toelating van de treinen te weigeren.

“De inbouw van het ERTMS/ECMS veiligheidssysteem is voor de Belgische overheid een belangrijk issue is. Dat komt voort uit de regelgeving zoals die specifiek in België gehanteerd wordt”, legt Arriva-woordvoerder Tamara Vannuys uit. “Momenteel bereiden we de inbouw van ERTMS in de drielandentreinen voor. Dit doen we in nauwe samenwerking met verschillende overheidsinstanties. We hebben daarvoor het offertetraject inmiddels gestart. We verwachten dat de inbouw eind 2022 gerealiseerd kan zijn.”

Ontheffing

In de nieuwe Stadler Flirt-treinen van Arriva zit geen ETCS. In Nederland en Duitsland is er een ontheffing verleend in afwachting op een definitief besluit over ERTMS (waar ETCS deel van uitmaakt), maar België houdt vast aan de Europese regels.

Arriva schafte voor deze internationale treinlijn acht Flirt 3C-treinen aan. Dit materieel is geschikt voor het rijden op drie verschillende spanningen en voorzien van drie veiligheidssystemen, zoals die nu in de landen operationeel zijn (ATB, Indusi en TBL1+). De inbouw van ETCS/ERTMS wordt voorbereid. Vanuit Duitsland zijn er geen bezwaren tegen de treinen van Arriva. De Drielandentrein functioneert daar volgens de vervoerder prima.

Afspraken

Naast het ontbrekende veiligheidssysteem voor België dat nog moet worden aangebracht, zijn er nog afspraken over de exploitatie tussen de betrokken vervoerders (NS, Arriva en NMBS) die nog moeten worden afgerond. Eerder is al op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva op dit traject gaat rijden.

Verder moet er op station Visé vlak over de grens tussen België en Nederland nog een perron worden aangepast en er moet nog een capaciteitsaanvraag worden gedaan en afgehandeld. Over deze vraagstukken is deze zomer Bestuurlijk Overleg gevoerd tussen België en Nederland. Arriva laat weten nog geen details over de uitkomsten van het overleg te kunnen geven.

Demissionair

In een brief aan de Tweede Kamer laat de staatssecretaris van IenM weten dat ze bereid is om in gesprek te gaan met haar Belgische collega over de voortgang van de Drielandentrein. Dat gaat pas gebeuren zodra er een nieuw kabinet is in België. De zittende regering is er nu al bijna een jaar demissionair.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik”

Pat Rick|23.09.19|17:53

Het kan zijn dat de Belgische eisen een beetje raar zijn, als naar het schijnt de NMBS-treinen zonder beveiliging vanuit Luik naar Maastricht rijden

kees boer|23.09.19|23:01

Idioot dat dit zo lang moet duren; het liefst zou ik willen zien op dat traject een regelmatige dienst Maastricht – Luxemburg

Arco Sierts|26.09.19|13:16

@ Pat Rick: het gaat hier over de toelatingseisen van nieuw materieel. Primair is Arriva en daarachter Stadler verantwoordelijk.

Maar in de kern ligt de fout bij het Ministerie resp. het Programma ERTMS:

1) Het Programma had moeten zorgen voor afstemming tussen NL en B van de ETCS-implementatie, met als eindresultaat een ‘Gezamenlijk Plan’ per grenslijn. Dan hadden Arriva, Stadler en Provincie geweten waar ze aan toe waren. Het Ministerie resp. het Programma heeft daarin eclatant gefaald.

Arco Sierts|26.09.19|13:37

2) de tweede faal van het Ministerie is het ontbreken van een STM-ATB conform de formele ERTMS-specificaties. Hierdoor is de combi ATB+ETCS in een trein alleen mogelijk met niet-conforme oplossingen. Het is logisch dat Arriva en Stadler de nog aan te besteden STM-ATB van het programma ERTMS afwachten. Het Ministerie is al jarenlang in gebreke mbt de STM-ATB. De STM is ten principale ‘verantwoordelijkheid lidstaat’, maar I&W schoof die verantwoordelijkheid ten onrechte af richting ‘de markt’.

Jan van Dijk|29.09.19|21:57

Wat eem fijne trein: Heerlen en een half uurtje later sta in in het centrum van Aken. Wel gek hoor zo’n incheck van Ariva op het station van Aken. Wel even zoeken…tegenover Mac Donald…. Maar verder een prima verbinding. Naar Luik zou helemaal top zijn!

Reinier Geppaard|10.06.20|11:28

Ik vind deze trein helemaal mooi

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik | SpoorPro.nl

Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik

Drielandentrein
Een FLIRT van Arriva zoals die - uitgerust met ETCS - gaat rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. René Hameleers/Arriva

De Drielandentrein tussen Aken, Heerlen en Maastricht rijdt op zijn vroegst aan het einde van 2022 door tot aan Luik. Dat is ruim drie jaar later dan aanvankelijk gepland. Begin dit jaar had het eindstation van deze trein al in België moeten liggen, maar het ontbreken van ERTMS is voor de Belgische overheid aanleiding om de toelating van de treinen te weigeren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik”

Pat Rick|23.09.19|17:53

Het kan zijn dat de Belgische eisen een beetje raar zijn, als naar het schijnt de NMBS-treinen zonder beveiliging vanuit Luik naar Maastricht rijden

kees boer|23.09.19|23:01

Idioot dat dit zo lang moet duren; het liefst zou ik willen zien op dat traject een regelmatige dienst Maastricht – Luxemburg

Arco Sierts|26.09.19|13:16

@ Pat Rick: het gaat hier over de toelatingseisen van nieuw materieel. Primair is Arriva en daarachter Stadler verantwoordelijk.

Maar in de kern ligt de fout bij het Ministerie resp. het Programma ERTMS:

1) Het Programma had moeten zorgen voor afstemming tussen NL en B van de ETCS-implementatie, met als eindresultaat een ‘Gezamenlijk Plan’ per grenslijn. Dan hadden Arriva, Stadler en Provincie geweten waar ze aan toe waren. Het Ministerie resp. het Programma heeft daarin eclatant gefaald.

Arco Sierts|26.09.19|13:37

2) de tweede faal van het Ministerie is het ontbreken van een STM-ATB conform de formele ERTMS-specificaties. Hierdoor is de combi ATB+ETCS in een trein alleen mogelijk met niet-conforme oplossingen. Het is logisch dat Arriva en Stadler de nog aan te besteden STM-ATB van het programma ERTMS afwachten. Het Ministerie is al jarenlang in gebreke mbt de STM-ATB. De STM is ten principale ‘verantwoordelijkheid lidstaat’, maar I&W schoof die verantwoordelijkheid ten onrechte af richting ‘de markt’.

Jan van Dijk|29.09.19|21:57

Wat eem fijne trein: Heerlen en een half uurtje later sta in in het centrum van Aken. Wel gek hoor zo’n incheck van Ariva op het station van Aken. Wel even zoeken…tegenover Mac Donald…. Maar verder een prima verbinding. Naar Luik zou helemaal top zijn!

Reinier Geppaard|10.06.20|11:28

Ik vind deze trein helemaal mooi

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.