Testen waterstoftrein begin 2020 tussen Groningen en Leeuwarden
Tussen Groningen en Leeuwarden wordt in het eerste kwartaal van 2020 in de nacht proefgereden met een waterstoftrein. De provincie Groningen Arriva, ProRail, Alstom en Engie hebben dat tijdens de Klimaattop Noord bekendgemaakt.
De experimenten met de waterstoftrein worden ’s nachts zonder passagiers uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Dit wordt gedaan met snelheden tot 140 kilometer per uur. Het doel van de proef is om praktijkervaring op te doen en te onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte oplossing zijn voor de verduurzaming van het treinvervoer in Groningen.
Prestaties meten
Met deze proef willen de vijf betrokken organisaties de prestaties van de waterstoftrein Coradia iLint39 van Alstom op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden de prestaties meten. Daarnaast vindt er een onderzoek plaats naar wat er nodig is om toestemming te krijgen om met een waterstoftrein in de reguliere dienstregeling te mogen rijden. Als de proef een succes is, wil de provincie Groningen vanaf 2023 nieuwe treinen op waterstof laten rijden.
In Nedersaksen in Duitsland rijden al sinds 2018 twee waterstoftreinen. Vervoersautoriteit LNVG zal daar vanaf 2021 met veertien Coradia iLint-waterstoftreinen in de exploitatie rijden. Vervoersautoriteit RMV heeft 27 Coradia iLint-waterstoftreinen besteld die vanaf 2022 operationeel zullen zijn op vier regionale lijnen in de buurt van Frankfurt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het is goed als het noorden een waterstofeconomie krijgt met eigen waterstof. Dan kan energie van windparken rechtstreeks gebruikt worden en hoeft Tennet minder hoogspanningslijnen aan te leggen (of beter gezegd: kan er meer windenergie geproduceerd worden in NL).
Ik begrijp dat deze trein al in Duitsland rondrijdt over een traject van ca 100 km, korter dan de afstand Groningen-Leeuwarden. Dus aan de waterstoftechnologie van de trein zijn geen grote aanpassingen te verwachten.
In de nieuwe afgesloten concessie met Arriva wordt er niet gesproken over de inzet van waterstoftreinen in het Noorden. De provinciale besturen van en Groningen en Friesland zijn het hartgrondig oneens over de te volgen koers. Dat is ook de reden dat in de concessie die loopt vanaf 2035 pas keuzes worden gemaakt. Arriva heeft namelijk te kennen gegeven dat de duur van de nieuwe concessie tekort is om de investering in waterstoftreinen terug te verdienen.
Het is jammer als door een impasse tussen de 2 besturen dit initiatief geen navolging krijgt. Het is alleen maar logisch dat de provincie die niet overschakelt wat meer aardgas gaat leveren uit de velden daar als de waterstofeconomie wordt vertraagd
Arriva zal dit puur financieel bekijken en geld vragen als de concessie aangepast moet worden. Men zou kijken of men hier (EU) duurzaamheids-subsidies kan gebruiken. Ook hoeft het traject geen bovenleiding meer te krijgen, wat een grote besparing is