NS start aanbesteding ERTMS-retrofit in dubbeldekkertreinen
Om zijn bestaande materieel geschikt te maken voor het rijden op trajecten met het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS, is vervoerder NS een aanbestedingsprocedure gestart voor de ombouw van de eerste 176 treinen. Het gaat om dubbeldekstreinen van het type VIRM.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
18 jaar, volgens mij zijn de Virmen dan allang afgeschreven ?
Beste Paul, er lijkt nog steeds wat verwarring te zijn omtrent ERTMS & ETCS. Voor de duidelijkheid: ERTMS staat voor het totale Europese standaardisatie-stelsel, dus ook inclusief zaken als de telecommunicatie (GSM-R), de ‘oude’ bestaande nationale treinbeinvloedings-stelsels (‘Class-B-systems’ genoemd) *EN* het nieuwe Europese treinbeinvloedingsstelsel (‘Class-A system’ genoemd).
ERTMS staat dus voor het integrale stelsel, en ETCS voor ‘sec’ het nieuwe.
Nu zijn er nog maar 2 commentaren (er is een commentaar verwijderd)
Ik hoop dat de overgangsfase van ATB-eg
naar ETCS gladjes gaat verlopen..
ETCS is een gevoelig systeem die diep in
de techniek van een trein kan ingrijpen
in bepaalde situaties..
Dit vraag nogal wat skills van een machinist.
Ik hoop dat de overgangsfase van ATB-eg
naar ETCS gladjes gaat verlopen..
ETCS is een gevoelig systeem die diep in
de techniek van een trein kan ingrijpen
in bepaalde situaties..
Dit vraag nogal wat skills van een machinist.
Let op, ETCS is geen ondersteunend beveiliging
systeem, maar een leidend beveiliging systeem.
En deze beveiliging is goed dichtgetimmerd.