48 sensoren meten spoorverzakkingen bij Culemborg
ProRail gaat verzakkingen in het spoor meten met sensoren. Bij Culemborg zijn op een spoordijk van zeventig meter 48 sensoren geplaatst die allerlei data verzamelen over het spoor en de omgeving. “We willen met die gegevens gaan voorspellen waar onderhoud nodig is en hoe snel het verzakken van het spoor zich ontwikkeld”, legt programmamanager Innovatie Paul Kootwijk van ProRail uit in een video.
Bij Culemborg is de bodem onder het spoor minder stabiel. Als er verzakkingen zijn moeten de treinen daar langzamer rijden. Dit is voor ProRail reden om daar de sensoren als eerste te testen. De sensoren voor de proef zijn geleverd door start-up Railmonitor.
Op sommige stukken van de spoordijk bij Culemborg, was het spoor wat sneller verzakt dan op andere stukken. Kootwijk: “De oorzaak daarvan is niet bekend. Vermoedens waren dat er problemen waren met het dijklichaam. Het zou verweking kunnen zijn als gevolg van de klimaatverandering. Verzakken kun je niet goed monitoren door de reguliere meettrein die maar elk half jaar langskomt.”
Data verzamelen
Dit was de reden voor ProRail om bij Culemburg op een stuk spoor van zeventig meter 48 sensoren te plaatsen. “Iedere drie meter ligt er een sensor die heel nauwkeurig de hoekverdraaiing van de dwarsligger meet op een tiende van een millimeter nauwkeurig.” De data wordt naar het DataLab gestuurd waar ProRail met diverse partijen zoals universiteiten en start-ups werkt aan nieuwe technieken om onder andere storingen op te lossen.
“We verzamelen allerlei informatie over wat er gebeurt in de omgeving zoals grondwaterstand, de hoeveelheid zonlicht, treinen, regenval”, aldus de programmamanager Innovatie. “Uiteindelijk willen we met al die gegevens gaan voorspellen waar onderhoud nodig is en hoe snel het verzakken van het spoor zich ontwikkeld. Dit doen we met Artificial Intelligence, waarbij een computer verbanden onderzoekt die we als mens niet kunnen vinden. We verwachten dat we daarmee het verspellende model goed kunnen ontwikkelen.”
Bekijk hier de video:
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Interessant, volgens mij is het al heel erg lang bekend dat er op dat baanvak veel verzakkingen zijn, de oorzaak overigens ook. Hier is veel grondwater, en een zachte bodem, dus je hoeft hier niet echt een professor voor te zijn omdat te kunnen beredeneren. Het is dan wel weer jammer weer dat het op klimaatverandering word gegooid, terwijl het vervoer steeds zwaarder en intensiever word. Maar ja dat is nu een hot-item.