VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen

Treinongeluk Hooghalen, foto: ANP
ā€˜Trein ongeluk Hooghalen heeft overlevingsruimte in cabine machinistā€™

Machinisten maken zich zorgen over de veiligheid van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van treinfabrikant CAF. Met dit treintype vond vorige week vrijdag een ernstig ongeval plaats op een overweg in Hooghalen, waarbij een 58-jarige NS-machinist om het leven kwam. VVMC vraagt het ministerie om nationale eisen te stellen aan de botsveiligheid van treinen. “Onze leden zagen de beelden van de trein, waarbij er geen cabine meer over is, en die schrokken zich rot.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Ā 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen”

Arco Sierts|28.05.20|16:18

Hier valt genoeg over te zeggen, maar dat lijkt me zeker vandaag niet gepast. Eerst maar de resultaten van het onderzoek afwachten, want nu zijn er vooral veel vragen.

Sybo Schouwstra|31.05.20|13:51

De confrontatie van een trein met een zware aanhanger bij Hooghalen en destijds ook bij Dalfsen heeft altijd fatale gevolgen. Een treincabine kan nooit in degelijke situaties voldoende sterk worden gemaakt. Daarom moet er alles aan worden gedaan om dit soort situaties te vermijden. Een zeer simpele manier is om te verbieden dat onbeveiligde overwegen maar ook overwegen met een AKI door wegvoertuigen zwaarder dan 3,5 ton worden gepasseerd, tenzij onder begeleiding van een bevoegde functionaris

Sybo Schouwstra|31.05.20|13:54

Een snelle maatregel is het verbieden van het passeren van dergelijke overwegen voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton, tenzij onder begeleiding.

John rdam|02.06.20|12:47

Tegen wegverkeer dat zo hoog op de wielen staat is uiteindelijk niks bestand. Daar helpen dus ook geen ‘nationale’ eisen aan. Tenzij we speciaal voor NL treinen met de stevigheid van een tank willen laten ontwerpen. Dat brengt weer zo veel andere problemen met zich mee dat het opheffen van alle overwegen nog steeds de beste/veiligste en dan ook de goedkoopste keuze is. Daar zouden vakbonden zich beter hard voor kunnen maken.

Arco Sierts|11.06.20|20:59

@ John: je maakt exact dezelfde hardnekkige denkfout als ProRail en de IB’s: “de beste overweg is geen overweg”. Tsja John, “het beste” is wel vaker de vijand van het goede. Deze vijand heeft al tientallen onschuldige mensenlevens gekost.

Door staccato te blijven drammen op “de technisch allerbeste oplossing” (en de rekening daarvoor moet maar effe opgehoest worden door de belastingbetaler) krijg je dus GEEN oplossing. Dat blijkt al decennialang. Dit technocratische wanbeleid is dodelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen | SpoorPro.nl

VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen

Treinongeluk Hooghalen, foto: ANP
ā€˜Trein ongeluk Hooghalen heeft overlevingsruimte in cabine machinistā€™

Machinisten maken zich zorgen over de veiligheid van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van treinfabrikant CAF. Met dit treintype vond vorige week vrijdag een ernstig ongeval plaats op een overweg in Hooghalen, waarbij een 58-jarige NS-machinist om het leven kwam. VVMC vraagt het ministerie om nationale eisen te stellen aan de botsveiligheid van treinen. “Onze leden zagen de beelden van de trein, waarbij er geen cabine meer over is, en die schrokken zich rot.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Ā 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “VVMC: nationale eisen stellen aan botsveiligheid treinen”

Arco Sierts|28.05.20|16:18

Hier valt genoeg over te zeggen, maar dat lijkt me zeker vandaag niet gepast. Eerst maar de resultaten van het onderzoek afwachten, want nu zijn er vooral veel vragen.

Sybo Schouwstra|31.05.20|13:51

De confrontatie van een trein met een zware aanhanger bij Hooghalen en destijds ook bij Dalfsen heeft altijd fatale gevolgen. Een treincabine kan nooit in degelijke situaties voldoende sterk worden gemaakt. Daarom moet er alles aan worden gedaan om dit soort situaties te vermijden. Een zeer simpele manier is om te verbieden dat onbeveiligde overwegen maar ook overwegen met een AKI door wegvoertuigen zwaarder dan 3,5 ton worden gepasseerd, tenzij onder begeleiding van een bevoegde functionaris

Sybo Schouwstra|31.05.20|13:54

Een snelle maatregel is het verbieden van het passeren van dergelijke overwegen voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton, tenzij onder begeleiding.

John rdam|02.06.20|12:47

Tegen wegverkeer dat zo hoog op de wielen staat is uiteindelijk niks bestand. Daar helpen dus ook geen ‘nationale’ eisen aan. Tenzij we speciaal voor NL treinen met de stevigheid van een tank willen laten ontwerpen. Dat brengt weer zo veel andere problemen met zich mee dat het opheffen van alle overwegen nog steeds de beste/veiligste en dan ook de goedkoopste keuze is. Daar zouden vakbonden zich beter hard voor kunnen maken.

Arco Sierts|11.06.20|20:59

@ John: je maakt exact dezelfde hardnekkige denkfout als ProRail en de IB’s: “de beste overweg is geen overweg”. Tsja John, “het beste” is wel vaker de vijand van het goede. Deze vijand heeft al tientallen onschuldige mensenlevens gekost.

Door staccato te blijven drammen op “de technisch allerbeste oplossing” (en de rekening daarvoor moet maar effe opgehoest worden door de belastingbetaler) krijg je dus GEEN oplossing. Dat blijkt al decennialang. Dit technocratische wanbeleid is dodelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.