Wisselende reacties op Groeifonds van 20 miljard
Oppositiepartijen PvdA en GroenLinks vinden de kabinetsplannen voor een Nationaal Groeifonds teleurstellend. In het fonds komt 20 miljard euro. Het kabinet wil de economie er op de lange termijn mee aanwakkeren om zo de welvaart te behouden. De Mobiliteitsalliantie vindt dat het kabinetsbesluit getuigt van moed en ‘een duidelijke visie over het belang van mobiliteit voor onze economie, samenleving en aanpak van de huidige crisis’.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Eindelijk! Want er moet meer ‘sense of urgency’ zijn bij Hoekstra. Ook moet hij meer verwachtingsmanagement doen, want iedereen verwachte veel meer. Want om Nederland vooruit te helpen is meer goedkoop geld nodig, juist een verdubbeling tot 100 miljard ipv een ruime halvering. Een spa in de grond in de Randstad kost al miljarden en krijgt voorrang, terwijl projecten in heel NL moeten komen. Het lijkt dat 20 miljard een conclusie is van een lange discussie met zuinige boekhouders.
Een uitgelezen kans om de Lelylijn aan te leggen en deze door te trekken als snelle trein naar Groningen (data centers, windparken, waterstofeconomie), en dan naar Bremen/Hamburg, Kopenhagen/Malmö via de Fehmarnbelttunnel (in aanleg). Het belang van de Wunderline wordt groter en afspraken met Duitsland moeten moeten zorgen voor investeringen vanuit DeutschlandTakt. Groningen moet bereikbaar zijn binnen 1 uur en een kwartier en grote plaatsen zoals Drachten verdienen een station
De metropoolregio Amsterdam heeft 2,5 miljoen mensen, maar geen metro voor de regio, alleen voor zichzelf. Stockholm heeft met 2 miljoen een uitgebreidere metro, vaak uithakt in het hardste steen. De lijnen lopen tot 35 km uit het centrum. Warschau met 2,7 miljoen heeft pas sinds 1995 metro en nu al meer bereik. Boekarest is kleiner en armer en heeft toch meer metro. Hoe kan dit? Dit kan niet waar wezen in een rijk land als Nederland
Het ontbreekt aan een integrale visie op OV in regio A’dam, die systematisch gerealiseerd wordt. ProRail krijgt geld, maar drukt gewoon 9 sporen door op A’dam CS. En wil eigenlijk vervoersstromen via haar spoor laten lopen, terwijl de grenzen zijn bereikt voor de trein. Dus moet men wafelijzerpolitiek bedrijven: ProRail mag de Lelylijn aanleggen en metro wordt aangelegd tussen Zandvoort, Purmerend, Almere, Hoofddorp. Alleen zo blijft Nederland bereikbaar.