Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein

Coradia iLint-waterstoftrein Alstom
Een Coradia iLint-waterstoftrein van Alstom. 2020, Marieke van Gompel

De provincie Groningen gaat tegen 2024 waterstoftreinen inzetten op het spoor in Groningen. Dat kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein. Het is voor het eerst in Nederland dat een waterstoftrein in de reizigersdienst gaat rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein”

A C F Sierts|30.09.20|11:12

Ik zie op het plaatje van de trein geen pantograaf. Dat lijkt me een joekel van een gemiste kans, want dat bespaart fors energie en geld. Bij Groningen kan je sowieso op directe stroom rijden, en op de keerpunten lijkt me dat ook bepaald geen gek idee. Eventueel op basis van APS-techniek (‘onderleiding’) ipv 1500V bovenleiding.

Pat Rick|30.09.20|17:39

Laat Groningen maar pilot-gebied zijn voor de nieuwe waterstofeconomie. Groene waterstof voor waterstoftreinen, -bussen, -schepen door windstroom van windparken. Hoogste tijd om nog meer windparken (Gemini-3, -4, -5, …) in gang te zetten. Het aantal nieuwe hoogspanningsljnen kan dan beperkt blijven. Financiering vooral vanuit de Green Deal van Timmermans. Hier kan Nederland een verschil maken. Snel zijn, want in Hamburg gaan ze ook die kant op. En Duitsland heeft al de Tesla-fabriek gekregen

Creative|01.10.20|09:19

Waterstof wordt geproduceerd met een rendement von ongeveer 70% vervolgens heeft een brandstofcel een rendement van maar ongeveer 60% !!!
Direct elektrisch rijden heeft een veel hoger rendement en de laadinfrastructuur is vrijwel overal al aanwezig.
Waarom dan een trein laten rijden op waterstof ?????????

Beter is waterstof o.a als buffer medium te gebruiken zodat je een elektriciteit centrale kan laten draaien op waterstofgas tijdens windstille, grijze dagen.

A C F Sierts|02.10.20|10:39

@ Creative het is heel simpel: overheden en ambtenaren luisteren liever naar de grote lobby’s, grote bedrijven en grote adviesburo’s. En dus betaalt de overheid veelteveel voor zwakke prestaties.

Jaren geleden schreven de eenpitters Arjan Jansons en ik al een ijzersterk adviesrapport voor Provincie Gelderland. Het verdween in een la.

Kennis is niet macht. Kennis is waardeloos als overheid, beleidsmakers en bedrijven hun neus ophalen voor kennis. Alles draait om privaat winstmaken en marktisme.

A C F Sierts|02.10.20|10:59

@ Creative, ook nog ff inhoudelijk: de oplossing is heel simpel: bimode met partiele boven/onderleiding + mini-terugleverend onderstation bij (een deel of evt alle) aanzet/afrempunten. Kan met de NL-1500VDC snel, simpel en goedkoop, want de H2-trein heeft al DC-omzetting aan boord. Bespaart *ERORM* qua onboard-accu’s, gewicht en jaarkilometerkosten.

Retrofit van bestaande diesel-GTW-vloot is ook mogelijk dmv deelvervanging aandrijf-unit. Motor/draaistellen/chassis kan hergebruikt worden.

Jan Hoogenraad|02.10.20|12:58

Ik ben overigens inderdaad benieuwd hoe de geluid en milieu prestaties uitvallen in vergelijking met de WINK, die eind van het jaar in het Noorden gaat rijden.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/06/08/nieuwe-wink-treinen-komen-aan-in-nederland/
Die WINK-en zullen wel stiller zijn dan de huidige treinen.
Na de ombouw naar volledige batterij trein nog meer, en dan zullen die WINK-en en 100 % CO2 vrij (mits gevoed met minimaal zo’n groen contract als nu voor de 1500 Volt bovenleiding geldt.

Pat Rick|02.10.20|15:45

@asierts: in de ideale wereld zou dat moeten. Maar het is te kostbaar als men de trein deels moet herontwerpen voor een klein stukje electrisch in Groningen en stroomlevering dubbel uit te voeren. En dan heeft men subtypes heeft, wat de stuksprijs weer opdrijft, waardoor een business case moeilijker wordt. Wellicht mogelijk als de aantallen veel groter worden.

Pat Rick|02.10.20|15:47

@asierts: Nederlandse ambtenaren zijn zeer conservatief en willen vooral geen fouten maken. Daarom luistert men liever naar ‘gerenomeerde’ bureaus met een flutadvies (of wat men al weet) dan naar een inhoudelijk goed advies. Kijk naar het gepruts naar uitbreiding van de testcapaciteit. Mensenlevens staan op het spel, maar de discussies blijven maar gaan. Buro’s zijn ook vooral geinteresseerd in vervolgopdrachten en zullen daarom ook niet met een eindoplossing komen

Pat Rick|02.10.20|15:47

@Creative: Groningen is ideaal voor waterstof want grote delen zijn (en worden) niet geëlectrificeerd. Een batterijtrein zou hoogstwaarschijnlijk te zwaar worden voor de ondergrond.
Brandstofcel heeft rendement tot 75% met huidige technologie en conversie van stroom naar stroom (via waterstof) kan tot 65% volgens Technisch Weekblad. Dit moet omhoog en de enige manier om dat goed te doen is om dit in de praktijk te verbeteren. Nederland kan veel verdienen met de innovaties op het vlak van H2.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein | SpoorPro.nl

Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein

Coradia iLint-waterstoftrein Alstom
Een Coradia iLint-waterstoftrein van Alstom. 2020, Marieke van Gompel

De provincie Groningen gaat tegen 2024 waterstoftreinen inzetten op het spoor in Groningen. Dat kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein. Het is voor het eerst in Nederland dat een waterstoftrein in de reizigersdienst gaat rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein”

A C F Sierts|30.09.20|11:12

Ik zie op het plaatje van de trein geen pantograaf. Dat lijkt me een joekel van een gemiste kans, want dat bespaart fors energie en geld. Bij Groningen kan je sowieso op directe stroom rijden, en op de keerpunten lijkt me dat ook bepaald geen gek idee. Eventueel op basis van APS-techniek (‘onderleiding’) ipv 1500V bovenleiding.

Pat Rick|30.09.20|17:39

Laat Groningen maar pilot-gebied zijn voor de nieuwe waterstofeconomie. Groene waterstof voor waterstoftreinen, -bussen, -schepen door windstroom van windparken. Hoogste tijd om nog meer windparken (Gemini-3, -4, -5, …) in gang te zetten. Het aantal nieuwe hoogspanningsljnen kan dan beperkt blijven. Financiering vooral vanuit de Green Deal van Timmermans. Hier kan Nederland een verschil maken. Snel zijn, want in Hamburg gaan ze ook die kant op. En Duitsland heeft al de Tesla-fabriek gekregen

Creative|01.10.20|09:19

Waterstof wordt geproduceerd met een rendement von ongeveer 70% vervolgens heeft een brandstofcel een rendement van maar ongeveer 60% !!!
Direct elektrisch rijden heeft een veel hoger rendement en de laadinfrastructuur is vrijwel overal al aanwezig.
Waarom dan een trein laten rijden op waterstof ?????????

Beter is waterstof o.a als buffer medium te gebruiken zodat je een elektriciteit centrale kan laten draaien op waterstofgas tijdens windstille, grijze dagen.

A C F Sierts|02.10.20|10:39

@ Creative het is heel simpel: overheden en ambtenaren luisteren liever naar de grote lobby’s, grote bedrijven en grote adviesburo’s. En dus betaalt de overheid veelteveel voor zwakke prestaties.

Jaren geleden schreven de eenpitters Arjan Jansons en ik al een ijzersterk adviesrapport voor Provincie Gelderland. Het verdween in een la.

Kennis is niet macht. Kennis is waardeloos als overheid, beleidsmakers en bedrijven hun neus ophalen voor kennis. Alles draait om privaat winstmaken en marktisme.

A C F Sierts|02.10.20|10:59

@ Creative, ook nog ff inhoudelijk: de oplossing is heel simpel: bimode met partiele boven/onderleiding + mini-terugleverend onderstation bij (een deel of evt alle) aanzet/afrempunten. Kan met de NL-1500VDC snel, simpel en goedkoop, want de H2-trein heeft al DC-omzetting aan boord. Bespaart *ERORM* qua onboard-accu’s, gewicht en jaarkilometerkosten.

Retrofit van bestaande diesel-GTW-vloot is ook mogelijk dmv deelvervanging aandrijf-unit. Motor/draaistellen/chassis kan hergebruikt worden.

Jan Hoogenraad|02.10.20|12:58

Ik ben overigens inderdaad benieuwd hoe de geluid en milieu prestaties uitvallen in vergelijking met de WINK, die eind van het jaar in het Noorden gaat rijden.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/06/08/nieuwe-wink-treinen-komen-aan-in-nederland/
Die WINK-en zullen wel stiller zijn dan de huidige treinen.
Na de ombouw naar volledige batterij trein nog meer, en dan zullen die WINK-en en 100 % CO2 vrij (mits gevoed met minimaal zo’n groen contract als nu voor de 1500 Volt bovenleiding geldt.

Pat Rick|02.10.20|15:45

@asierts: in de ideale wereld zou dat moeten. Maar het is te kostbaar als men de trein deels moet herontwerpen voor een klein stukje electrisch in Groningen en stroomlevering dubbel uit te voeren. En dan heeft men subtypes heeft, wat de stuksprijs weer opdrijft, waardoor een business case moeilijker wordt. Wellicht mogelijk als de aantallen veel groter worden.

Pat Rick|02.10.20|15:47

@asierts: Nederlandse ambtenaren zijn zeer conservatief en willen vooral geen fouten maken. Daarom luistert men liever naar ‘gerenomeerde’ bureaus met een flutadvies (of wat men al weet) dan naar een inhoudelijk goed advies. Kijk naar het gepruts naar uitbreiding van de testcapaciteit. Mensenlevens staan op het spel, maar de discussies blijven maar gaan. Buro’s zijn ook vooral geinteresseerd in vervolgopdrachten en zullen daarom ook niet met een eindoplossing komen

Pat Rick|02.10.20|15:47

@Creative: Groningen is ideaal voor waterstof want grote delen zijn (en worden) niet geëlectrificeerd. Een batterijtrein zou hoogstwaarschijnlijk te zwaar worden voor de ondergrond.
Brandstofcel heeft rendement tot 75% met huidige technologie en conversie van stroom naar stroom (via waterstof) kan tot 65% volgens Technisch Weekblad. Dit moet omhoog en de enige manier om dat goed te doen is om dit in de praktijk te verbeteren. Nederland kan veel verdienen met de innovaties op het vlak van H2.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.