Wim Knopperts: met ETCS-light kunnen kosten worden gereduceerd
De implementatie van ETCS-Light aan boord van spoorwegmaterieel is een van de mogelijkheden om de kosten van de installatie van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS te verlagen. ETCS-light is een mobiele installatie die in een locomotief geplaatst kan worden. Hierover vertelt ERTMS-programmadirecteur Wim Knopperts van ProRail in een interview dat te zien zal zijn tijdens het RailTech Infra Forum. Dit online congres wordt op 28 en 29 oktober door zustervakblad RailTech.com gehouden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
ETCS-invoering kan simpel miljarden goedkoper en sneller. Dat voorstel had ik ProRail graag aangeboden via de tender ASAP ERTMS, maar helaas: de selectievoorwaarden waren zodanig dat indienen voor mij als eenpitter simpelweg onmogelijk was.
Dit is een herhaling van zetten, want via het USP-proces loop ik ook al jaren tegen dit probleem aan. De eerdere ‘ProRail Prijsvraag’ was het enige instrument wat wel werkbaar was (en initieel ook best succesvol, zie Mobiele Werkplaats en aanpak Aml-Mrb-Hdb)
ERTMS-Light zet voor de gewone vervoerders geen zoden aan de dijk.
Je hebt nog steeds op ieder krachtvoertuig een BTM, CAU en goede GSM-Rd antenne nodig, die kun je niet ‘even in je trolley meenemen’. Trolley mee door de ballast = storingsgevoelig.
Op dit moment is het ook niet mogelijk om zo’n systeem op voertuig te wisselen, omdat alle krachtvoertuigen specifieke eigenschappen hebben en de hardware die in het voertuig geplaatst zijn gekoppeld moeten worden met de unieke hardwarenummers.
[vervolg]
Voor rangeren hebben we geen ETCS installatie nodig. Op de Havenspoorlijn kan naar believen gerangeerd worden met ‘klassiek’ materieel, zolang binnen de grenzen van de stations gerangeerd wordt. Ontheffingen zorgen er voor dat in bepaalde gevallen de ‘hoofdbaan’ gekruist mag worden.
Rangeren in L2-SH is momenteel niet veilig, omdat ProRail geen lichtsein wil plaatsen om duidelijk te maken of het rangeerdeel rijden mag of niet. ILT raadt rangeren op CUP daarom af (maar is niet verboden)
Het fundamentele probleem is dat ook ETCS ‘denkende vanuit de techniek’ is ontworpen. Dat is in het spoordomein en bij uitstek het seinwezen ‘nu eenmaal de traditie’, maar het is gewoon *FOUT*.
Zolang dat cruciale besef niet fundamenteel & diepgaand doordringt tot beleidsmakers, bestuurders, technische universiteiten en ingenieurs, is alles zinloos. Dan blijft het systeemautistisch aanmodderen richting klant, markt en operatie.
Als we vervolgens onze blik verleggen van het ERTMS/ETCS-systeem zelf naar de toepassing ervan, dan valt op dat het ontwerp gedomineerd door de infrabeheerder en zijn (kostenbesparings-)perspectief. Er wordt totaal niet gedacht aan het feit dat de infra optimaal faciliterend moet zijn aan (betere) exploitatie.
Sommigen beweren dat dit het gevolg is van scheiding infra-exploitatie. Dat is het bestuurlijke beeld. Het *diepere* probleem zit ‘em in de fundamenteel foute manier van systeemontwerp.