In 2021 gaan de eerste waterstoftreinen in serieproductie
De Franse treinfabrikant Alstom ziet een groot marktpotentieel voor waterstoftreinen. Alleen al in West-Europa moeten 5.400 dieselmotoren worden vervangen.
Alstom ziet zichzelf als wereldleider in de ontwikkeling van railvoertuigen met brandstofcelaandrijving en wil deze positie de komende jaren verder uitbouwen, meldde vice-president Regiozüge Brahim Soua afgelopen weekend aan het Handelsblatt. “We willen de leider zijn op het gebied van emissievrije aandrijvingen.”
Het ontwikkelcentrum van Alstom zit in Salzgitter in Duitsland, waar sinds 2014 Coradia iLint-waterstoftreinen worden gebouwd. Het voertuig gaat in 2021 in serieproductie.
Proefritten
Nederland toonde al interesse in de duurzame treinen. Als onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek werden in maart 2020 tussen Groningen en Leeuwarden proefritten gereden met een Coradia iLint-waterstoftrein. Groningen maakte in september vorig jaar bekend tegen 2024 waterstoftreinen in te willen zetten op het spoor in Groningen.
In Duitsland hebben de emissievrije treinen nog meer potentie. Maar 10.000 kilometer van uit 33.000 kilometer bestaande spoorwegnet is geëlektrificeerd. Daarnaast zullen de komende jaren veel dieselmotoren vervangen moeten worden.
De vice-president Regiozüge bij Alstom verwacht dat alleen al in West-Europa tegen 2035 5.400 regionale dieselaangedreven treinstellen vervangen worden door nieuwe voertuigen.
Goed nieuws! De stuksprijs kan nu structureel omlaag en de aantallen omhoog. Zeker in het noorden kan de waterstofeconomie deels rijden op deze treinen en op stoom brengen