Wat kom je over het openbaar vervoer te weten tijdens RailTech Europe?
Tijdens RailTech Europe zijn er diverse presentaties toegespitst op het openbaar vervoer. Van internationaal treinreizen, hogesnelheidslijnen, ticketing tot onderzoek naar reizigersgedrag in coronatijd. Maar met ruim honderd sprekers in het programma zie je soms door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat we alle interessante OV-presentaties hier even voor je op een rij hebben gezet.
Het is je vast niet ontgaan: de Europese Commissie heeft 2021 officieel benoemd tot het Europees Jaar van het Spoor. Tijdens RailTech Europe gaan diverse sprekers hier dieper op in. De eerste spreker die hierover aan het woord komt, is Wim van de Camp die onlangs is verkozen tot Nederlandse ambassadeur.
Tijdens een RailTech Europe pre-evenement op 29 maart geeft hij samen met directeur Corina de Jongh van Railforum, Justus Hartkamp van ProRail en Karin Haaksman van Unife de aftrap aan Nederlandse zijde. Deze voorbeschouwing start om 13.30 uur, waarna om 14.00 uur wordt doorgeschakeld naar de officiële opening van het Europees Jaar van het Spoor in Lissabon in Portugal.
Main Stage
Op 30 maart barst RailTech Europe dan echt los op drie verschillende podia. Deze dag staat in het teken van de reiziger en zal daarom het meest zijn toegespitst op het OV. Niemand minder dan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat doet de aftrap op de Main Stage. Zij vertelt onder meer over de stappen die zij samen met internationale ambtgenoten heeft gemaakt op het gebied van internationaal treinreizen. Diederik Samsom, kabinetschef van klimaatcommissaris Frans Timmermans, gaat dieper in op de Green Deal en de rol die het spoor gaat spelen in de verdere verduurzaming van mobiliteit.
NS-directeur Marjan Rintel vertelt over de stappen die de spoorvervoerder heeft gemaakt op het gebied van verduurzaming. Zo rijden NS-treinen al een aantal jaren op groene stroom en zorgt het spoorbedrijf ervoor dat bij de vernieuwing van treinen zoveel mogelijk materialen worden hergebruikt. NS viel dit jaar nog in de prijzen voor de modernisering van de VIRM-dubbeldekstreinen.
Florian Böhn hoofd van de afdeling spoor bij het Duitse ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur, geeft een presentatie over de Trans Europ Express, een legendarisch nachttreinnetwerk dat opnieuw leven wordt ingeblazen. Met TEE 2.0, waarin Deutsche Bahn, ÖBB, SNCF en SBB samenwerken, worden nieuwe grensoverschrijdende nachttreinverbindingen in Europa geïntroduceerd.
Ook Hinne Groot, coördinator International Rail Affairs bij het ministerie van IenW, en onderzoekers Delphine Grandsart van de European Passenger’s Federation duiken dieper in het onderwerp internationaal treinreizen en vertellen welke stappen hier zijn gemaakt om dit te bevorderen.
Kaspars Briškens, hoofd Strategie en Ontwikkeling bij Rail Baltica gaat in op het grootste railproject in de geschiedenis van de Baltische staten. Rail Baltica bestaat uit een geëlektrificeerd spoor, waar zowel goederen- als personentreinen gebruik van kunnen maken. Op deze hogesnelheidslijn kunnen straks personentreinen en goederentreinen rijden. Onderdeel van het project is de aanleg van zeven nieuwe reizigersstations.
ProRail Stage
Op de ProRail Stage geeft architect Miguel Loos van Spoorbouwmeester een presentatie over ontwerpen voor nieuwe stationsomgevingen. Spoorbouwmeester is onder meer verantwoordelijk voor de actualisering, toepassing en doorontwikkeling van het Spoorbeeld: het overkoepelend vormgevingsbeleid van de spoorsector.
Michiel Deerenberg is programmamanager Innovatie bij ProRail en licht toe hoe railtransport verder kan worden verduurzaamd. Hij is onder meer betrokken bij diverse onderzoeken naar de toepassing van waterstof- en batterijtreinen, waaronder een pilot met een waterstoftrein in Groningen.
Jeroen Wesdorp, programmamanager Landelijk Netwerk bij ProRail Thomas Moerman, hoofd International Affairs bij Infrabel leggen deelnemers uit wat er nodig is om naadloos per trein door Europa te reizen. Daarvoor werken zij samen aan een Europees planningssysteem.
Tech Stage
Op de Tech Stage legt Andreas Toufexes, Adviseur Stations, Ontwikkeling en Beleid bij ProRail uit welke kansen zijn er om het energieverbruik op stations terug te dringen of zelfs energieneutraal te zijn. Hij gaat daarbij in op de meest recente innovaties.
Niels van Oort en Danique Ton van de TU Delft vertellen over de laatste resultaten van een onderzoek naar reisgedrag in coronatijd en geven inzicht in hoe dit er in de toekomst uit zal zien. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de coronacrisis het reisgedrag van forenzen structureel zal veranderen.
Audrey Détrie, algemeen directeur bij Trainline International, denkt dat meer reizigers met de trein de grens overgaan als het kopen van een treinkaartje eenvoudiger wordt. Ze legt uit wat de laatste ontwikkelingen zijn op het gebied van ticketing.
Meer over RailTech Europe:
- ‘Treinverslaafde’ Wim van de Camp heeft veel zin in ambassadeurschap Jaar van het Spoor
- Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak
- Zo werkt digitaal netwerken tijdens RailTech Europe
- ‘Grootste belemmering voor North Sea-Baltic railcorridor is ontbreken ERTMS’
- Rusland zet dit jaar eerste autonome reizigerstrein in op reguliere dienstregeling
- ‘Vertraging bij uitrol ERTMS is niet zo dramatisch’
- ‘Gelijk speelveld komt Europees spoorvervoer ten goede’
- Elisabeth Werner (DG Move): investeer opbrengsten kilometerheffing trucks in het spoor
- Rail Baltica over de voordelen van een greenfield-situatie