Zuid-Limburg dreigt schiereiland te worden ‘met alleen boemeltreintjes’
Zuid-Limburg dreigt steeds meer een schiereiland te worden, vanwege de slechte aansluiting op de rest van Nederland. Limburgse gemeenten moeten aandringen op betere spoorverbindingen naar de rest van Nederland en omliggende landen. Het burgerinitiatief Stichting Geen Grens heeft hiervoor maandag aanbevelingen ingediend bij Limburgse gemeenten met de wens om deze in de verkiezingsprogramma’s op te nemen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
@asierts: dit ligt in lijn met vorige discussie En kijk ook eens naar de kaart van lopende projecten van ProRail in Nederland. Maar 2 projecten in limburg en alleen zeeland heeft nog minder (1). Terwijl de Randstad bezaaid is met projecten. Ook in alle andere provincies is ProRail meer actief. Initiatieven zoals IC naar Aken, Maaslijn en naar Hamont willen niet vlotten. Duidelijk waar ProRail de voorkeur heeft liggen en goed luistert naar landelijke politiek waar de financiering vandaan komt
Zo snel mogelijk Heerlen – Landgraaf verdubbelen, zodat de frequentie van de Drielandentrein kan worden verhoogd naar twee treinen per uur. Door aanpassingen aan de oostzijde van het emplacement Heerlen en de westzijde van emplacement Landgraaf kan een paar minuten van de reistijd af. Na inbouw van ETCS kan de trein – eindelijk – doorrijden naar Luik.