Ricardo Europees gecertificeerd voor onderhoud spoorwegmaterieel

werkplaats
Bron: Ricardo

Ricardo Rail mag zich sinds deze maand officieel ECM II (Entity in Charge of Maintenance II) noemen. Dit betekent dat het bedrijf de Europees erkende certificering op zak heeft om onderhoudsplannen voor rollend materieel te ontwikkelen en bij te houden. Vanaf juni volgend jaar zijn alle partijen in Europa die zich bezig houden met het onderhoud van spoormaterieel verplicht om zich te laten certificeren als ECM.

Alle railvoertuigen die worden ingezet op het hoofdspoor in de Europese Unie, moeten vanaf juni 2022 een gecertificeerde Entity in Charge of Maintenance (ECM) hebben. De ECM moet er voor zorgen dat elk voertuig volgens de juiste normen wordt onderhouden en veilig is voor gebruik. Op dit moment geldt deze eis alleen nog voor goederenwagens, maar vanaf volgend jaar dus ook voor reizigersmaterieel, locomotieven en het rollend materieel van spooraannemers.

Niet nieuw

Ondanks dat de certificering als ECM II nieuw is voor Ricardo, zijn de bijbehorende werkzaamheden dat niet. “We zijn al jaren expert op het gebied van onderhoud van spoorvoertuigen en bieden hooggekwalificeerde ondersteuning aan een verscheidenheid van klanten”, legt Kees Ellerbroek, Senior consultant bij Ricardo uit. “Nu we gecertificeerd zijn als ECM II-organisatie kunnen we spoorvervoerders en leasemaatschappijen volledig ontzorgen van ECM II taken die de onderhoudsontwikkelingsfunctie reguleren.”

Daarnaast is Ricardo nu opgenomen in de ERADIS (European Railway Agency Database of Interoperability and Safety) van het Europees spooragentschap ERA. “Met deze certificering kunnen onze (potentiële) klanten er op vertrouwen dat wij de kennis in huis hebben. Het voordeel van een Europese certificering is dat de markt waarin we werken nu groter is. Omdat we in de ERADIS staan, kan iedere eigenaar van spoorvoertuigen in Europa ons ook vinden.” In Nederland doet een vervoerder als NS alles rondom onderhoud in eigen beheer. Maar er zijn kleinere partijen die hier minder ervaring mee hebben, zoals regionale vervoerders, die Ricardo hiermee bedient.

Vierde Spoorwegpakket

Voorheen had iedere EU-lidstaat haar eigen regels rondom het onderhoud van rollend materieel en de veiligheidseisen die er mee samenhangen. Met de invoering  van de ECM-regels in 2010 werd dit via de ERA gelijkgetrokken. Aanvankelijk was certificatie volgens deze regels alleen voor goederenwagens, aangezien deze vaker over de grens werden geëxploiteerd. Alle andere spoorvoertuigen hadden wel een toegewezen ECM, maar certificering was vrijwillig.

Deze situatie is veranderd na de invoering van de (EU) 2019/779 die bepaalt dat vanaf 16 juni 2022 ook een ECM certificering is vereist voor het onderhoud van alle andere spoorvoertuigen. Voor elk voertuig dat aan haar zorg wordt toevertrouwd is een Entity in Charge of Maintenance (ECM) verantwoordelijk voor het veilig functioneren van het voertuig en voor de conformiteit met de relevante technische specificaties voor interoperabiliteit. Daarnaast moet de ECM toezien of de onderhoudsprocessen voldoen aan de huidige wetgeving. Daar hoort ook het uitvoeren van risico-evaluatie- en beoordelingsactiviteiten bij en de zorg dat leveranciers van werkzaamheden of onderdelen de juiste risicobeheersmaatregelen nemen.

ECM schema

ECM-functies

Het is de verantwoordelijkheid van de ECM om de activiteiten over de vier gedefinieerde ‘functies’ van het onderhoudsproces te coördineren. De ECM kan een spoorwegonderneming zijn, een voertuigeigenaar of een Infrastructuurbeheerder met eigen voertuigen.

Een officieel geregistreerde ECM wordt altijd verondersteld de functie ‘ECM I’ uit te voeren. Ze kunnen ook de overige functies II, III of IV in eigen beheer uitoefenen of ervoor kiezen om een ​​of meer van de functies te delegeren aan een externe partij. Een ECM II, zoals Ricardo nu is, verzorgt de onderhoudsontwikkelingsfunctie, beheert de onderhoudsdocumentatie en onderhoudsinstructies, houdt deze actueel en stelt deze zo nodig bij. Een ECM III bewaakt de termijn waarbinnen onderhoud moet worden gedaan, dus na hoeveel bedrijfsuren of kilometers. En tot slot is een ECM IV de partij die het onderhoud daadwerkelijk uitvoert.

Kennis in huis

Iedereen die betrokken is bij het onderhoud in welke vorm dan ook, moet dus vanaf volgend jaar gecertificeerd zijn. “Voor ons was het proces naar certificering redelijk eenvoudig”, zegt Ellerbroek. “Dit omdat we ons al jaren bezig houden met het onderhoud van rollend materieel. En de kennis van materieel, onderhoudstechnologie en regelgeving in huis hebben. We moesten een en ander alleen nog duidelijk beschrijven en een handboek maken van de processen en dergelijke. We zijn een aantal maanden bezig geweest met de voorbereidingen waarna de Inspectie Leefomgeving en Transport de certificering voor haar rekening nam.”

Lees ook:

Ricardo Rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ricardo Europees gecertificeerd voor onderhoud spoorwegmaterieel | SpoorPro.nl

Ricardo Europees gecertificeerd voor onderhoud spoorwegmaterieel

werkplaats
Bron: Ricardo

Ricardo Rail mag zich sinds deze maand officieel ECM II (Entity in Charge of Maintenance II) noemen. Dit betekent dat het bedrijf de Europees erkende certificering op zak heeft om onderhoudsplannen voor rollend materieel te ontwikkelen en bij te houden. Vanaf juni volgend jaar zijn alle partijen in Europa die zich bezig houden met het onderhoud van spoormaterieel verplicht om zich te laten certificeren als ECM.

Alle railvoertuigen die worden ingezet op het hoofdspoor in de Europese Unie, moeten vanaf juni 2022 een gecertificeerde Entity in Charge of Maintenance (ECM) hebben. De ECM moet er voor zorgen dat elk voertuig volgens de juiste normen wordt onderhouden en veilig is voor gebruik. Op dit moment geldt deze eis alleen nog voor goederenwagens, maar vanaf volgend jaar dus ook voor reizigersmaterieel, locomotieven en het rollend materieel van spooraannemers.

Niet nieuw

Ondanks dat de certificering als ECM II nieuw is voor Ricardo, zijn de bijbehorende werkzaamheden dat niet. “We zijn al jaren expert op het gebied van onderhoud van spoorvoertuigen en bieden hooggekwalificeerde ondersteuning aan een verscheidenheid van klanten”, legt Kees Ellerbroek, Senior consultant bij Ricardo uit. “Nu we gecertificeerd zijn als ECM II-organisatie kunnen we spoorvervoerders en leasemaatschappijen volledig ontzorgen van ECM II taken die de onderhoudsontwikkelingsfunctie reguleren.”

Daarnaast is Ricardo nu opgenomen in de ERADIS (European Railway Agency Database of Interoperability and Safety) van het Europees spooragentschap ERA. “Met deze certificering kunnen onze (potentiële) klanten er op vertrouwen dat wij de kennis in huis hebben. Het voordeel van een Europese certificering is dat de markt waarin we werken nu groter is. Omdat we in de ERADIS staan, kan iedere eigenaar van spoorvoertuigen in Europa ons ook vinden.” In Nederland doet een vervoerder als NS alles rondom onderhoud in eigen beheer. Maar er zijn kleinere partijen die hier minder ervaring mee hebben, zoals regionale vervoerders, die Ricardo hiermee bedient.

Vierde Spoorwegpakket

Voorheen had iedere EU-lidstaat haar eigen regels rondom het onderhoud van rollend materieel en de veiligheidseisen die er mee samenhangen. Met de invoering  van de ECM-regels in 2010 werd dit via de ERA gelijkgetrokken. Aanvankelijk was certificatie volgens deze regels alleen voor goederenwagens, aangezien deze vaker over de grens werden geëxploiteerd. Alle andere spoorvoertuigen hadden wel een toegewezen ECM, maar certificering was vrijwillig.

Deze situatie is veranderd na de invoering van de (EU) 2019/779 die bepaalt dat vanaf 16 juni 2022 ook een ECM certificering is vereist voor het onderhoud van alle andere spoorvoertuigen. Voor elk voertuig dat aan haar zorg wordt toevertrouwd is een Entity in Charge of Maintenance (ECM) verantwoordelijk voor het veilig functioneren van het voertuig en voor de conformiteit met de relevante technische specificaties voor interoperabiliteit. Daarnaast moet de ECM toezien of de onderhoudsprocessen voldoen aan de huidige wetgeving. Daar hoort ook het uitvoeren van risico-evaluatie- en beoordelingsactiviteiten bij en de zorg dat leveranciers van werkzaamheden of onderdelen de juiste risicobeheersmaatregelen nemen.

ECM schema

ECM-functies

Het is de verantwoordelijkheid van de ECM om de activiteiten over de vier gedefinieerde ‘functies’ van het onderhoudsproces te coördineren. De ECM kan een spoorwegonderneming zijn, een voertuigeigenaar of een Infrastructuurbeheerder met eigen voertuigen.

Een officieel geregistreerde ECM wordt altijd verondersteld de functie ‘ECM I’ uit te voeren. Ze kunnen ook de overige functies II, III of IV in eigen beheer uitoefenen of ervoor kiezen om een ​​of meer van de functies te delegeren aan een externe partij. Een ECM II, zoals Ricardo nu is, verzorgt de onderhoudsontwikkelingsfunctie, beheert de onderhoudsdocumentatie en onderhoudsinstructies, houdt deze actueel en stelt deze zo nodig bij. Een ECM III bewaakt de termijn waarbinnen onderhoud moet worden gedaan, dus na hoeveel bedrijfsuren of kilometers. En tot slot is een ECM IV de partij die het onderhoud daadwerkelijk uitvoert.

Kennis in huis

Iedereen die betrokken is bij het onderhoud in welke vorm dan ook, moet dus vanaf volgend jaar gecertificeerd zijn. “Voor ons was het proces naar certificering redelijk eenvoudig”, zegt Ellerbroek. “Dit omdat we ons al jaren bezig houden met het onderhoud van rollend materieel. En de kennis van materieel, onderhoudstechnologie en regelgeving in huis hebben. We moesten een en ander alleen nog duidelijk beschrijven en een handboek maken van de processen en dergelijke. We zijn een aantal maanden bezig geweest met de voorbereidingen waarna de Inspectie Leefomgeving en Transport de certificering voor haar rekening nam.”

Lees ook:

Ricardo Rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.