Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart?

Hogesnelheidstrein ICE Deutsche Bahn
ICE 3 Baureihe 403 unterwegs bei Altenbeken auf der Fahrt von Dortmund über Paderborn nach München

Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart? Op deze vraag geven experts antwoord in de uitzending van SpoorProTV. Bas van Wijhe, Informatie Specialist bij ProRail, vertelt daarnaast over diverse proeven met datatoepassingen van Wayside Monitoring Systemen in de Rotterdamse haven.

Mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven gaf onlangs in een video aan te vinden dat hogesnelheidstreinen nooit een serieus alternatief zullen zijn voor de luchtvaart. Vincent Wever, adviseur Duurzame Mobiliteit bij Goudappel reageert in de uitzending op zijn stelling.

Proef met data vanuit bestaande WTMS-systemen

ProRail beproeft op dit moment de brede toepasbaarheid van data van Wayside Train Monitoring Systemen. Dit gebeurt vanuit bestaande Hotbox- en WILD-systemen die in heel Nederland liggen. Deze systemen meten de temperatuur van aspotten en wielen, aslasten, piekbelasting en scheefbelading van goederenwagons. Goederentreinen vanuit de Rotterdamse haven rijden over deze twee systemen heen. Bas van Wijhe, Informatie Specialist bij ProRail legt bij Rotterdam Vaanplein uit hoe deze systemen werken en wat het voordeel is van data-uitwisseling met vervoerders en directe belanghebbenden.

Verder zijn in de uitzending beelden te zien van het transport van de Trans Europ Express naar het Nationaal Transport Museum in Nieuw-Vennep. De trein is maandagochtend vroeg per spoor van Watergraafsmeer naar de werkplaats aan de Zaanstraat vervoerd, waarbij de trein Amsterdam Centraal passeerde. Op de Zaanstraat in Amsterdam is de trein op diepladers geladen, waarna het voertuig in verschillende delen met vrachtwagens naar het museum in Nieuw-Vennep werd gereden.

SpoorProTV

SpoorProTV wordt iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live uitgezonden op het YouTube-kanaal en de Linkedin-pagina van SpoorPro en is daar na afloop ook terug te kijken. Ook op andere dagen verschijnen er regelmatig nieuwe video’s. Klik daarom op ‘abonneren’ om niks te missen.

Banner SpoorProTV groot

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart?”

Marc Busio|25.08.21|13:45

Over het algemeen rijden hogesnelheidstreinen intercitydiensten en kunnen ze in grote landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje concurreren met binnenlandse vluchten. In West-Europa zijn er een handvol voorbeelden van grensoverschrijdende hogesnelheidstreinen die enkele steden verbinden waartussen druk internationaal vliegverkeer bestaat, zonder daar een serieuze concurrent voor te zijn. De reistijden zijn domweg te lang, de prijzen te hoog en de onbetrouwbaarheid te groot.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart? | SpoorPro.nl

Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart?

Hogesnelheidstrein ICE Deutsche Bahn
ICE 3 Baureihe 403 unterwegs bei Altenbeken auf der Fahrt von Dortmund über Paderborn nach München

Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart? Op deze vraag geven experts antwoord in de uitzending van SpoorProTV. Bas van Wijhe, Informatie Specialist bij ProRail, vertelt daarnaast over diverse proeven met datatoepassingen van Wayside Monitoring Systemen in de Rotterdamse haven.

Mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven gaf onlangs in een video aan te vinden dat hogesnelheidstreinen nooit een serieus alternatief zullen zijn voor de luchtvaart. Vincent Wever, adviseur Duurzame Mobiliteit bij Goudappel reageert in de uitzending op zijn stelling.

Proef met data vanuit bestaande WTMS-systemen

ProRail beproeft op dit moment de brede toepasbaarheid van data van Wayside Train Monitoring Systemen. Dit gebeurt vanuit bestaande Hotbox- en WILD-systemen die in heel Nederland liggen. Deze systemen meten de temperatuur van aspotten en wielen, aslasten, piekbelasting en scheefbelading van goederenwagons. Goederentreinen vanuit de Rotterdamse haven rijden over deze twee systemen heen. Bas van Wijhe, Informatie Specialist bij ProRail legt bij Rotterdam Vaanplein uit hoe deze systemen werken en wat het voordeel is van data-uitwisseling met vervoerders en directe belanghebbenden.

Verder zijn in de uitzending beelden te zien van het transport van de Trans Europ Express naar het Nationaal Transport Museum in Nieuw-Vennep. De trein is maandagochtend vroeg per spoor van Watergraafsmeer naar de werkplaats aan de Zaanstraat vervoerd, waarbij de trein Amsterdam Centraal passeerde. Op de Zaanstraat in Amsterdam is de trein op diepladers geladen, waarna het voertuig in verschillende delen met vrachtwagens naar het museum in Nieuw-Vennep werd gereden.

SpoorProTV

SpoorProTV wordt iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live uitgezonden op het YouTube-kanaal en de Linkedin-pagina van SpoorPro en is daar na afloop ook terug te kijken. Ook op andere dagen verschijnen er regelmatig nieuwe video’s. Klik daarom op ‘abonneren’ om niks te missen.

Banner SpoorProTV groot

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart?”

Marc Busio|25.08.21|13:45

Over het algemeen rijden hogesnelheidstreinen intercitydiensten en kunnen ze in grote landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje concurreren met binnenlandse vluchten. In West-Europa zijn er een handvol voorbeelden van grensoverschrijdende hogesnelheidstreinen die enkele steden verbinden waartussen druk internationaal vliegverkeer bestaat, zonder daar een serieuze concurrent voor te zijn. De reistijden zijn domweg te lang, de prijzen te hoog en de onbetrouwbaarheid te groot.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.