Een trein heeft geen versnellingsbak, maar schakelt wel degelijk

VIRM Station NIjmegen
Met name bij de VIRM is het schakelen in pulspatronen goed te horen. PvL/Flickr

Je staat er niet altijd bij stil, maar als je een trein hoort optrekken, lijkt het of hij schakelt. In feite is dat ook zo, legt Ricardo Rail uit aan TopGear. Niet dat de machinist met de versnellingspook andere tandwielen aan het werk zet. Nee, de trein schakelt in pulsen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Een trein heeft geen versnellingsbak, maar schakelt wel degelijk”

Ad Vijge|09.07.24|22:13

In b.v. Italie kun je op zijlijntjes best nog wel treinen aantreffen die “echt” schakelen. Google maar eens op: Aln 668

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een trein heeft geen versnellingsbak, maar schakelt wel degelijk | SpoorPro.nl

Een trein heeft geen versnellingsbak, maar schakelt wel degelijk

VIRM Station NIjmegen
Met name bij de VIRM is het schakelen in pulspatronen goed te horen. PvL/Flickr

Je staat er niet altijd bij stil, maar als je een trein hoort optrekken, lijkt het of hij schakelt. In feite is dat ook zo, legt Ricardo Rail uit aan TopGear. Niet dat de machinist met de versnellingspook andere tandwielen aan het werk zet. Nee, de trein schakelt in pulsen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Een trein heeft geen versnellingsbak, maar schakelt wel degelijk”

Ad Vijge|09.07.24|22:13

In b.v. Italie kun je op zijlijntjes best nog wel treinen aantreffen die “echt” schakelen. Google maar eens op: Aln 668

Sil ten Napel|02.11.24|15:08

In mijn ogen is dit nogsteeds geen echte uitleg.

VIRM pulst syhchoon met de omwentelingen van de motor. In de 1e trap 103 keer per wisselstroon-golf. Naar mate de motor sneller draait, gaat de frequentie omhoog. Op een gegeven moment kunnen de tyrisistoren niet sneller schakelen en wordt het aantal pulsen in één klap verminderd naar 90 per golf. Minder pulsen betekent dat je inneens een lagere fruentie hoort, wat klinkt als het “schakelen”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.