Balen in Boxtel: dubbele overweg komend jaar nog niet dicht

Heukelom, intercity Den Haag-Eindhoven
De intercity Den Haag-Eindhoven op weg naar Boxtel. Die trein rijdt nu twee keer per uur via Boxtel en de NS zou dat liefst uitbreiden naar vier keer. Rob Dammers/Flickr

ProRail, de NS én de gemeente Boxtel willen de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel graag zo snel mogelijk dicht hebben, maar aan het gesteggel rond deze gevaarlijke spoorovergang lijkt geen einde te komen. Immers, om de dubbele overgang te kunnen sluiten dienen er wel goede alternatieven te zijn voor de verkeersstromen in het dorp. Oftewel: het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

De overweg moet in de eerste plaats dicht omdat deze gevaarlijk is. Afgelopen week nog werd er een auto aangereden door een trein, waarbij de automobiliste haar vehikel net op tijd had kunnen verlaten. Het is daarbij ook nog een bijzonder drukke overweg, waarvan de spoorbomen nu al met grote regelmaat dicht zijn. Het betreft een dubbele overweg, waarvan er twee sporen in de richting van Oisterwijk/Tilburg gaan en twee richting Den Bosch/Utrecht. De andere kant op leiden de sporen naar Eindhoven.

De sporen die vanuit de richting Tilburg komen maken bovendien deel uit van de Brabantroute, waarover behalve de nodige reizigerstreinen nu al veel goederentreinen rijden. Dat wordt tussen 2024 en 2026 nog veel erger, aangezien de Betuweroute gedurende die periode zo goed als niet kan worden gebruikt en de goederentreinen zullen ‘omrijden’ via de Brabantroute. Maar ook daarna zal het druk zijn op het spoor bij Boxtel, want de NS wil met meer treinen richting Eindhoven gaan rijden vanuit Noord- en West-Nederland, terwijl het spoor bij Boxtel straks ook met goederentreinen te maken krijgt die via de nieuwe spoorboog bij Meteren afbuigen vanaf de Betuweroute naar het zuiden.

En elke keer dat er een trein aankomt gaan de spoorbomen van de gehele dubbele overweg dicht. Kortom, er moet iets gebeuren bij Boxtel. En snel ook. Nou liggen er plannen klaar, maar zijn die nog niet goedgekeurd. Niet door de Raad van State en niet door de provincie Noord-Brabant. Bovendien is er nog een fiks financieel tekort.

Ook nog even kijken of het stikstoftechnisch wel kan

De plannen bestaan uit de aanleg een verbindingsweg tussen Ladonk en de Kapelweg, diverse verkeersmaatregelen in de wijk Tongeren, de verbreding van de Keulsebaan en de aanleg van een fietstunnel onder het spoor in de Tongersestraat. Volgens het Brabants Dagblad ligt het plan voor de verbindingsweg al meer dan een jaar te wachten op een uitspraak van de Raad van State. “Het hoogste bestuursorgaan in ons land zette al wel een streep door de verbreding van de Keulsebaan en de fietstunnel. Inmiddels ligt er voor de Keulsebaan een nieuw plan, waarbij verbreding niet meer aan de orde is, maar de weg wel sobere aanpassingen krijgt. Boxtel houdt de poot stijf bij de fietstunnel, alternatieven zijn onderzocht maar die voldoen niet.”

De provincie Noord-Brabant komt weer om de hoek kijken als de Raad van State zijn plasje over de plannen heeft gedaan. Als er dan groen licht zou zijn, gaat de provincie eerst nog even kijken of het stikstoftechnisch wel kan, al deze werkzaamheden uitvoeren.

Boxtel hoopt op fifty-fifty

In de aanvankelijke plannen zou het maatregelenpakket PHS Boxtel 38,4 miljoen euro gaan kosten. Overeengekomen werd dat het Rijk de helft van die kosten voor haar rekening zou nemen en de provincie en de gemeente de andere helft. Inmiddels is dat bedrag opgelopen naar 66 miljoen en het einde van de kostenstijging is mogelijk nog niet in zicht. Immers, alles wordt duurder door inflatie, productie- en leveringsproblemen van grondstoffen en materiaal, alsmede het schrijnende personeelstekort in de (spoor)bouwsector.

Nu al is er dus een tekort van 22,4 miljoen euro, volgens het Brabants Dagblad. Hoe dat tekort gedekt moet worden, daarover gaan Het Rijk, de provincie en de gemeente Boxtel in december maar weer opnieuw rond de tafel. Boxtel hoopt dat de andere partijen ermee akkoord gaan om bij de fifty-fifty verdeling te blijven, ook al is het kostenplaatje inmiddels opgelopen tot 66 miljoen euro. Het kan dan zomaar zijn dat het Rijk zegt de verkiezingen én dus de formatie te willen afwachten, om een nieuw kabinet over deze plannen en – vooral – de bijbehorende kosten te laten besluiten.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Balen in Boxtel: dubbele overweg komend jaar nog niet dicht | SpoorPro.nl

Balen in Boxtel: dubbele overweg komend jaar nog niet dicht

Heukelom, intercity Den Haag-Eindhoven
De intercity Den Haag-Eindhoven op weg naar Boxtel. Die trein rijdt nu twee keer per uur via Boxtel en de NS zou dat liefst uitbreiden naar vier keer. Rob Dammers/Flickr

ProRail, de NS én de gemeente Boxtel willen de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel graag zo snel mogelijk dicht hebben, maar aan het gesteggel rond deze gevaarlijke spoorovergang lijkt geen einde te komen. Immers, om de dubbele overgang te kunnen sluiten dienen er wel goede alternatieven te zijn voor de verkeersstromen in het dorp. Oftewel: het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.