Castricum torpedeert plan ProRail voor spoortunnel
De gemeente Castricum is mordicus tegen de aanleg van een spoortunnel in het centrum van het dorp. Volgens ProRail is zo’n spooronderdoorgang de beste oplossing voor de overweg aan de Beverwijkerstraatweg. Voor de spoorbeheerder is de oplossing zelfs een voorwaarde om meer treinen te kunnen toestaan op het traject Alkmaar-Amsterdam.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
ProRail creeert weer de gebruikelijke valse technisch-politieke patstelling en chanteert daarmee de politiek.
Er is een vele malen betere oplossing: het spoor richting Asd omhoog brengen. En dan ook helemaal: van Costerstraat t/m Beverwijksestraatweg. ENORME verbetering van overwegveiligheid EN doorstroming EN geluidsoverlast. Je bespaart door de hogere ligging ook nog es flink tractie-energie – elke dag opnieuw.
Twee jaar geleden hebben enkele stedenbouwkundigen uit Noord-Holland een alternatief plan gelanceerd voor dit reeds decennia slepend dossier. Buig de spoorlijn bij Uitgeest af naar het noorden, koppelen aan de ‘dodenweg’ N203 & ten noorden van de overweg Westerweg in Limmen weer aansluiten op het bestaande tracé.
Door de verlegging ontstaat in Castricum ruimte voor de bouw van 500 à 600 huizen, de snelheidsbeperking van 100 km/h kan vervallen & zeven overwegen verdwijnen.