NS: alertheid machinist neemt niet af door ORBIT
NS zegt dat de alertheid van machinisten met de installatie van het waarschuwingssysteem ORBIT op treinen niet zal afnemen. ORBIT geeft de machinist een extra waarschuwing als deze te snel op een rood sein afrijdt. “Onze machinisten worden op meerdere manieren getraind en hebben het vakmanschap om goed op de bok te ziten. ORBIT is een extra hulpmiddel om de machinist erop te wijzen dat er iets verandert op de route. Machinisten die hebben meegewerkt aan de proef, zijn positief over het systeem”, aldus NS.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Uiteraard is het zo dat risico-homeostase niet altijd even sterk optreedt. Het gaat immers om menselijk gedrag, en dat is nooit precies te voorspellen! Het effect is echter duidelijk waarneembaar bij de ATB-EG en nog sterker bij -NG, en is bekend onder de aanduiding ‘rinkelrijden’, oftewel ‘leunen op de ATB-rinkel’. De gedachte dat machinisten dit niet zal gebeuren is dus een illusie. Sterker nog: bij ETCS level 2 wordt het rijden op de auditieve remcurvesgnalering zelfs de standaard-methode…
De Nederlandse goederentreinmachinist in Wetteren 4 mei 2013 beging een doodzonde: rood sein gepasseerd en tevens te snel gereden. De gevolgen waren rampzalig en inderdaad dodelijk. Welke straf kreeg de machinist en welke straf kreeg de vervoerder? Denk dat deze heer nog gewoon in dienst is en de vervoerder rijd nog steeds op het traject en …wie betaald de schade? Hoe groot is de kans op herhaling? Welke waarschuwing ging uit van hun bestraffing?
@Arco Sierts, nu ben ik al jaren machinist maar ik heb nog NOOIT van ‘rinkeltijden’ of ‘de ATB-rinkel’. Wel van de ATB Bel of Gong en van ATB rijders. ATB-EG kent geen remcurvebewaking. Slechts de toevoeging ‘Vv’ kent een snelheidsbewaking na het passeren van een geactiveerd baken.
Een auditieve remcurvesignalering bestaat niet bij ETCS.
Als zelfgeprolongeerde Spoorspecialist zou ik toch zorgen dat je wat méér niet hobbyist-zaken weet voordat je dit soort dingen bralt op een professioneel forum.
@Frederick: je wint geen discussies met terminologie-muggezifterij (rinkel versus bel) of door knetterhard op de man te spelen (‘hobbyist-zaken’, ‘bralt’).
@Frederick: en ook niet door anderen uitspraken in de mond te leggen die ze niet gedaan hebben (ik beweer nergens dat EG remcurvebewaking heeft).
Last-but-not-least: ETCS heeft naast de optische remcurvesignalering op de DMI wel degelijk een auditieve remcurvesignalering (auditief = geluidssignaal).
@Henk-Jan Wormgoor: de Nederlandse machinist bij Wetteren reed niet door rood, maar negeerde de middels baanseinen gegeven opdracht tot het verminderen van de snelheid tot 40 km/u. Sterker nog, de machinist zou de snelheid ondertussen juist verhoogd hebben tot 87 km/u.
In Nederland zou zo’n besturingsfout door de ATB-cabineseingeving auditief gesignaleerd worden (middels continu rinkelende bel), en bij het uitblijven van een reactie zonodig afgedwongen worden (middels een remingreep).