Europees Jaar van de Jongeren kans om spoorsector in spotlight te houden

Met de start van het nieuwe jaar is tevens het Europees Jaar van de Jongeren begonnen. Dit initiatief van de Europese Commissie biedt volgens Marleen van de Kerkhof en Oscar Vermeij, de kersverse ambassadeurs van het jongerenjaar, kansen om de spoorsector na het afgelopen Europese Jaar van het Spoor in de schijnwerpers te houden. Dat vertelden zij woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

“De Jonge Veranderaars (het jongerennetwerk van de spoorsector, red.) zagen na het afgelopen Europees Jaar van het Spoor in het jongerenjaar de mogelijkheid om het spoor ook dit jaar te promoten. Dit wordt gedaan om het momentum niet te verliezen”, zegt Van de Kerkhof, die in het verleden werkzaam was bij Hardt Hyperloop. Ze maakte de stap naar het spoor om zo via technologiebedrijf Dual Inventive haar steentje te kunnen bijdragen aan het beter benutten van de bestaande infrastructuur.

Vermeij van Rail Innovators Group kwam via de Hogere Hotelschool en een rederij uiteindelijk in de spoorsector te terecht, iets wat hij van tevoren nooit gedacht had. Zijn ervaring is dan ook exemplarisch voor veel anderen, zegt hij. “Veel jongeren hebben geen idee hoe leuk en dynamisch deze sector is.”

Samenwerking is alles

Het Europees Jaar van de Jongeren (European Year of Youth) draait om het betrekken van jongeren bij het bouwen aan een betere wereld, zegt Van de Kerkhof. Dat moet vooral duurzaam en digitaal. “Het spoor is onlosmakelijk aan die doelen verbonden”, zegt ze.

Daarbinnen is een belangrijke rol weggelegd voor het spoorgoederenvervoer. Die sector wil het in het lopende decennium naar een aandeel van 30 procent van alle transportbewegingen in Europa. “De modal shift is gaande, dus de gestelde doelen zijn zeker haalbaar. Maar veel zal afhangen van samenwerking. Als iedereen voor zichzelf aan de gang gaat, kom je er niet. Partijen moeten bij elkaar komen en er is meer efficiëntie nodig”, zegt Vermeij.

“Het Europese spoornetwerk is nu nog een lappendeken terwijl we toe moeten naar een Single European Railway Area. Daar is modernisering, digitalisering en samenwerking voor nodig, precies hetgeen waar jongeren interesse in hebben”, vult Van de Kerkhof aan.

Duidelijke doelen

De ambassadeurs hebben daarnaast duidelijke ideeën over wat er aan het einde van het Europees Jaar van de Jongeren bereikt moet zijn. Vermeij zet eveneens in op meer aandacht, maar dan specifiek voor de spoorgoederensector.

“Met dat onderdeel van de sector krijgen maar weinig mensen direct mee te maken, zeker buiten de omgeving van Rotterdam. Het is dus belangrijk om de scholen te betrekken bij onze sector, stageplaatsen aan te bieden en waar mogelijk jongeren binnenboord te houden. Het spoorgoederenvervoer is een grote en dynamische arbeidsmarkt waar veel kansen liggen.”

Bekijk hier het interview met Marleen van de Kerkhof en Oscar Vermeij (vanaf minuut 05:33):

Jongeren weten trein te waarderen

SpoorProTV vroeg jongeren op Rotterdam Centraal voorafgaand aan hun reis met de Thalys en Eurostar om hun mening over het spoor. De voordelen van de treinreis zijn volgens de geïnterviewden vooral de flexibiliteit van de trein en het gegeven dat je wat makkelijker even een loopje kan maken. Bovendien zie je meer van het landschap en kom je in het centrum aan. Daarnaast lijken jongeren doordrongen van het gegeven dat de trein de meer duurzame reismogelijkheid is vergeleken met het vliegtuig.

Verbeterpunten zijn er ook: het aantal bestemmingen zou uitgebreid moeten worden en hoewel een Thalys-kaartje zo geboekt is, zou het volgens een deelnemer helemaal ideaal zijn als je gewoon de OV-chipkaart zou kunnen gebruiken.

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europees Jaar van de Jongeren kans om spoorsector in spotlight te houden | SpoorPro.nl

Europees Jaar van de Jongeren kans om spoorsector in spotlight te houden

Met de start van het nieuwe jaar is tevens het Europees Jaar van de Jongeren begonnen. Dit initiatief van de Europese Commissie biedt volgens Marleen van de Kerkhof en Oscar Vermeij, de kersverse ambassadeurs van het jongerenjaar, kansen om de spoorsector na het afgelopen Europese Jaar van het Spoor in de schijnwerpers te houden. Dat vertelden zij woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

“De Jonge Veranderaars (het jongerennetwerk van de spoorsector, red.) zagen na het afgelopen Europees Jaar van het Spoor in het jongerenjaar de mogelijkheid om het spoor ook dit jaar te promoten. Dit wordt gedaan om het momentum niet te verliezen”, zegt Van de Kerkhof, die in het verleden werkzaam was bij Hardt Hyperloop. Ze maakte de stap naar het spoor om zo via technologiebedrijf Dual Inventive haar steentje te kunnen bijdragen aan het beter benutten van de bestaande infrastructuur.

Vermeij van Rail Innovators Group kwam via de Hogere Hotelschool en een rederij uiteindelijk in de spoorsector te terecht, iets wat hij van tevoren nooit gedacht had. Zijn ervaring is dan ook exemplarisch voor veel anderen, zegt hij. “Veel jongeren hebben geen idee hoe leuk en dynamisch deze sector is.”

Samenwerking is alles

Het Europees Jaar van de Jongeren (European Year of Youth) draait om het betrekken van jongeren bij het bouwen aan een betere wereld, zegt Van de Kerkhof. Dat moet vooral duurzaam en digitaal. “Het spoor is onlosmakelijk aan die doelen verbonden”, zegt ze.

Daarbinnen is een belangrijke rol weggelegd voor het spoorgoederenvervoer. Die sector wil het in het lopende decennium naar een aandeel van 30 procent van alle transportbewegingen in Europa. “De modal shift is gaande, dus de gestelde doelen zijn zeker haalbaar. Maar veel zal afhangen van samenwerking. Als iedereen voor zichzelf aan de gang gaat, kom je er niet. Partijen moeten bij elkaar komen en er is meer efficiëntie nodig”, zegt Vermeij.

“Het Europese spoornetwerk is nu nog een lappendeken terwijl we toe moeten naar een Single European Railway Area. Daar is modernisering, digitalisering en samenwerking voor nodig, precies hetgeen waar jongeren interesse in hebben”, vult Van de Kerkhof aan.

Duidelijke doelen

De ambassadeurs hebben daarnaast duidelijke ideeën over wat er aan het einde van het Europees Jaar van de Jongeren bereikt moet zijn. Vermeij zet eveneens in op meer aandacht, maar dan specifiek voor de spoorgoederensector.

“Met dat onderdeel van de sector krijgen maar weinig mensen direct mee te maken, zeker buiten de omgeving van Rotterdam. Het is dus belangrijk om de scholen te betrekken bij onze sector, stageplaatsen aan te bieden en waar mogelijk jongeren binnenboord te houden. Het spoorgoederenvervoer is een grote en dynamische arbeidsmarkt waar veel kansen liggen.”

Bekijk hier het interview met Marleen van de Kerkhof en Oscar Vermeij (vanaf minuut 05:33):

Jongeren weten trein te waarderen

SpoorProTV vroeg jongeren op Rotterdam Centraal voorafgaand aan hun reis met de Thalys en Eurostar om hun mening over het spoor. De voordelen van de treinreis zijn volgens de geïnterviewden vooral de flexibiliteit van de trein en het gegeven dat je wat makkelijker even een loopje kan maken. Bovendien zie je meer van het landschap en kom je in het centrum aan. Daarnaast lijken jongeren doordrongen van het gegeven dat de trein de meer duurzame reismogelijkheid is vergeleken met het vliegtuig.

Verbeterpunten zijn er ook: het aantal bestemmingen zou uitgebreid moeten worden en hoewel een Thalys-kaartje zo geboekt is, zou het volgens een deelnemer helemaal ideaal zijn als je gewoon de OV-chipkaart zou kunnen gebruiken.

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.