Werkstudenten bij SVO-rail: ‘Het treinvirus laat ons niet los!’
De macht van honderd ton staal dat met 140 kilometer per uur over ijzeren spoorstaven voorbij raast. Als kleine jongens konden Tiemo Vink en Fabian Pordon daar al ademloos naar kijken. Het spoorvirus liet de twee studenten niet los. Allebei deden ze de minor Railtechniek, waarmee ze niet alleen veel kennis vergaarden, maar ook een aardig netwerk in de spoorsector. Inmiddels werken Tiemo en Fabian als werkstudent bij SVO-rail.
Fabian komt uit Hoorn, waar nog altijd een stoomtram rijdt. Als driejarige haalde hij steevast zijn moeder over om nog even bij de spoorovergang te blijven kijken. Inmiddels studeert hij Built Environment aan de Hogeschool van Amsterdam. “Het spoorvirus werd niet minder toen ik ouder werd,” zegt hij. “Toen ik hoorde dat er een minor Railtechniek was, heb ik niet getwijfeld om hem te gaan volgen. Een goede zet.”
Eigen stempel op studie
Ook Tiemo is enthousiast over de minor, die sinds enkele jaren door SVO-rail wordt ondersteund met een ERTMS-cursus op locatie in Baarn. SVO-rail laat hiervoor een Vectron voorrijden. “Met mijn treinvirus in het achterhoofd zocht ik iets om mijn studie wat persoonlijker te maken,” zegt de deeltijdstudent Technische Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen. “De minor Railtechniek was dé manier om een eigen stempel op de studie te drukken. Tijdens die minor gingen we onder andere naar het evenement Connecting Europe Express. Tijdens dit evenement kwam ik in contact met Joost van Opijnen van SVO-rail. Ik zat toen nog midden in mijn studie, maar ben toch op gesprek geweest bij SVO-rail. Dat kwam nog iets te vroeg, maar in juli 2023 volgde een nieuw gesprek. Nu werk ik een aantal uren per week bij SVO-rail en maak ik daarnaast mijn studie af.”
Van InnoTrans naar ERTMS-cursus
Fabian wilde vorig jaar afstuderen, maar zijn scriptie werd afgekeurd. Dit jaar schrijft hij een nieuwe scriptie en daarnaast werkt hij bij SVO-rail. Ook hij kwam in contact met SVO-rail via de minor Railtechniek. “Op de InnoTrans in Berlijn kwam ik de medewerkers van SVO-rail al tegen en niet lang daarna was SVO-rail de host van de ERTMS-cursus binnen de minor,” vertelt hij. “In eerste instantie wilde ik bij SVO-rail aan de slag als recruiter, maar dat leverde belangenverstrengeling op rond mijn eerste scriptie. Nu ik op een ander onderwerp afstudeer, is dat probleem voorbij. Toch werk ik niet als recruiter, maar als Junior Bouwprocesleider en Beproevingsritleider in opleiding.”
Het verschil maken
Tiemo is inmiddels gecertificeerd beproevingsritleider. Zijn examen vond plaats in de Vectron die door SVO-rail bij de ERTMS-cursus werd gebruikt. Daarnaast draait hij als Junior bouwprocesleider met de ervaren collega’s mee op grote projecten. “Ik heb mijn roeping hier wel gevonden,” zegt hij enthousiast. “Het is een heel complex geheel: baan en spoor, bovenleiding, treinbeveiliging, kabels en leidingen, netwerk… en dat alles moet in harmonie met elkaar werken. Het komt allemaal terug in de baan van Bouwprocesleider. Alles moet kloppen om de trein na een klus op tijd weer te laten rijden. Fabian en ik krijgen heel goede ondersteuning en werken aan uitdagende projecten. Ik denk dat dat anders zou zijn bij een heel groot bedrijf.”
Fabian vult aan: “Wat het fijne is aan het werken bij SVO-rail, is dat we hier als persoon echt worden gewaardeerd. En is er in je privéleven iets aan de hand, dan wordt daar rekening mee gehouden. De vragen ‘hoe gaat het met je?’ en ‘kan ik iets voor je doen?’ zijn hier heel normaal. We hebben echt het gevoel dat we het verschil maken.”
Jonge generatie
Er is ruimte voor een nieuwe, jonge generatie op het spoor. “ERTMS bijvoorbeeld, vereist digitaal denken,” zegt Tiemo. “Dat is voor jonge mensen die in het digitale tijdperk zijn opgegroeid natuurlijker dan voor de oude garde die altijd met het oude treinbeveiligingssysteem heeft gewerkt.”
Fabian raadt daarom de minor Railtechniek aan voor alle studenten die behept zijn met het treinvirus. “Je krijgt een goed inzicht in de spoorwereld en je leert direct een heleboel mensen kennen die je verder kunnen helpen, net zoals wij de mensen van SVO-rail hebben leren kennen,” zegt hij. Op de vraag of de spoorwereld nog altijd een mannenwereld is antwoordden de heren: “Het is nu inderdaad nog een mannenwereld, maar stoere meiden met technische kennis zijn meer dan welkom!”
Lees ook:
- Bouwprocesleiders SVO-rail: ‘Doel is altijd om het treinverkeer zo snel mogelijk te hervatten’
- “Kennis direct toepassen in een Vectron BR193, dat is uniek”
- ‘Lightrail krijgt niet altijd de aandacht die het verdient’
- Spoorbranche ICT-er Jip van Heugten: ‘Digitalisering en data zijn de toekomst voor de sector’