Timmermans over Lelylijn: ‘Het is beloofd en dat moeten we nakomen’
Als GroenLinks/PVDA in de regering komt, mag Noord-Nederland erop rekenen dat de Leylijn er komt. Dat zegt lijsttrekker Frans Timmermans tegen het Dagblad van het Noorden. Hij heeft daarvoor diverse redenen, maar “ik vind vooral: het is het Noorden beloofd en dat moeten we nakomen.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een witte baard heeft ie al, nu nog een mijter en een staf en deze socialistische sinterklaas kan door het hele land miljardencadeautjes uitdelen waarvan de volgende generatie de rekening moet betalen. Zou ie zelf al eens in een trein gezeten hebben om te ervaren hoe het reizen daarmee tegenwoordig min of meer een roulette is geworden? Laat hem voorzichtig beginnen, met Arriva vanuit zijn woonplaats Heerlen naar het 20 km verderop gelegen Aken. Zou alvast een leuk voorproefje zijn.
Ach ja, wij betalen nu ook nog de onrendabele A6, A7 en A31 af, waar niemand moeilijk deed over “weinig gebruik” – integendeel, lege snelwegen vindt iedereen wel fijn.
Maar ook die lege A73 is inmiddels vol en zo gaat dat ook met zogenaamd “onrendabele” spoorlijnen zoals Zutphen – Winterswijk en Zevenaar – Winterswijk, je weet wel, die lijn die in de jaren 70 dicht moest maar waar WEL zogenaamd markt was voor een parallelle snelweg, toen A15 nu A18.
@Illya Vaes Die spoorlijntjes in de Achterhoek zijn nog steeds onrendabel hoor. Hun exploitatie wordt voor nog geen 20% gedekt door de inkomsten uit reizigersvervoer. Geen probleem, want ook die uithoek van het land verdient aansluiting op het spoorwegennet. Maar dan wel in proportie. Er is geen enkele noodzaak om een nieuwe spoorlijn naar Groningen aan te leggen, met als enige resultaat dat straks de treinen over de bestaande lijn nog minder passagiers vervoeren.
@Marc: zie advies Elke regio telt (https://www.rli.nl/publicaties/2023/advies/elke-regio-telt?adview=samenvatting). Het helpt zo’n regio als het Noorden als het beter wordt verbonden en het versterkt ook nog eens de Randstad. Hoger opgeleiden hoeven minder snel te verhuizen naar die drukke Randstad. De Fransen hebben dat begrepen en forensen nemen nu de TGV vanuit een grotere ring rond Parijs. Oude rekenmethoden zoals de NMCA moeten worden vervangen om nieuwe voordelen te bevatten.
Ik ben nog steeds een krachtig voorstander terwijl ook is toegezegd dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen
is beloofd