Gelderland wil spoor Apeldoorn-Zutphen niet elektrificeren

Spurt Arriva Vorden
Een dieseltrein (Spurt) van Arriva op een andere spoorlijn, bij Vorden, foto ter illustratie Rob Dammers/Flickr

De provincie Gelderland gaat het spoor tussen Apeldoorn en Zutphen voorlopig niet elektrificeren. Momenteel rijden er dieseltreinen van Arriva op de lijn. De gemeente Apeldoorn ziet dat graag anders en probeert de provincie al enkele jaren om te krijgen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

3 reacties op “Gelderland wil spoor Apeldoorn-Zutphen niet elektrificeren”

Marc Busio|25.04.24|10:49

Limburg elektrificeert zijn spoorlijntjes voor honderden miljoenen euro’s en ook Overijssel kan er geen genoeg van krijgen, maar Gelderland laat zich niet gek maken. Zo’n diesellijntje, daar is toch eigenlijk niks mis mee, denken ze daar. Ik mag die Geldermannen wel.

asierts|30.04.24|11:07

Marc, hou nou toch eens op met kletspraat verkondigen. De upgrade van de Maaslijn bestaat voor een fors deel uit 4 spoorverdubbelingen, hogere snelheid plus overige infra-aanpassingen. Dit is extreem hard nodig om de aansluiting in Nijmegen haalbaar te maken; die is nu 2 minuten op de IC richting Zp-Zl, en dat is in feite geen overstap. De grootste verdubbeling is de 5,5 km van Reuver tot Swalmen tbv fors betere aansluiting in Roermond. Zie http://www.prorail.nl/projecten/maaslijn/wat-gaan-we-doen

asierts|30.04.24|11:49

@Marc: … en wat er zoals mis is met een diesellijntje?

Allereerst: hergebruik remenergie niet efficient mogelijk (wat FORS in de kosten scheelt)
Ten tweede: onnodig zwaar & trager optrekkend (dus m.n. op enkelspoor duidelijk vertragingsgevoeliger)
Ten derde: noodzaak tankritten = extra arbeidsloonkosten.
Ten vierde: meer onderhoud & onderhoudskosten.

… plus veel klantattractiever.

Kortom: electrisch mat is SUPERIEUR aan diesel en levert de overheid een fors betere kostendekkingsgraad op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gelderland wil spoor Apeldoorn-Zutphen niet elektrificeren | SpoorPro.nl

Gelderland wil spoor Apeldoorn-Zutphen niet elektrificeren

Spurt Arriva Vorden
Een dieseltrein (Spurt) van Arriva op een andere spoorlijn, bij Vorden, foto ter illustratie Rob Dammers/Flickr

De provincie Gelderland gaat het spoor tussen Apeldoorn en Zutphen voorlopig niet elektrificeren. Momenteel rijden er dieseltreinen van Arriva op de lijn. De gemeente Apeldoorn ziet dat graag anders en probeert de provincie al enkele jaren om te krijgen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

3 reacties op “Gelderland wil spoor Apeldoorn-Zutphen niet elektrificeren”

Marc Busio|25.04.24|10:49

Limburg elektrificeert zijn spoorlijntjes voor honderden miljoenen euro’s en ook Overijssel kan er geen genoeg van krijgen, maar Gelderland laat zich niet gek maken. Zo’n diesellijntje, daar is toch eigenlijk niks mis mee, denken ze daar. Ik mag die Geldermannen wel.

asierts|30.04.24|11:07

Marc, hou nou toch eens op met kletspraat verkondigen. De upgrade van de Maaslijn bestaat voor een fors deel uit 4 spoorverdubbelingen, hogere snelheid plus overige infra-aanpassingen. Dit is extreem hard nodig om de aansluiting in Nijmegen haalbaar te maken; die is nu 2 minuten op de IC richting Zp-Zl, en dat is in feite geen overstap. De grootste verdubbeling is de 5,5 km van Reuver tot Swalmen tbv fors betere aansluiting in Roermond. Zie http://www.prorail.nl/projecten/maaslijn/wat-gaan-we-doen

asierts|30.04.24|11:49

@Marc: … en wat er zoals mis is met een diesellijntje?

Allereerst: hergebruik remenergie niet efficient mogelijk (wat FORS in de kosten scheelt)
Ten tweede: onnodig zwaar & trager optrekkend (dus m.n. op enkelspoor duidelijk vertragingsgevoeliger)
Ten derde: noodzaak tankritten = extra arbeidsloonkosten.
Ten vierde: meer onderhoud & onderhoudskosten.

… plus veel klantattractiever.

Kortom: electrisch mat is SUPERIEUR aan diesel en levert de overheid een fors betere kostendekkingsgraad op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.