Beheerconcessie ProRail waarschijnlijk met vier jaar verlengd
![De Inktpot, ProRail hoofdkantoor](https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2023/07/ProRail-Intpot-shutterstock_2211786949-1024x683.jpg)
Op 1 januari 2025 loopt de huidige Beheerconcessie 2015-2025 van ProRail af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een verlenging van deze concessie, waarmee de einddatum vier jaar opschuift tot 1 januari 2029. Dat meldt de website van de overheid.
De Beheerconcessie 2015-2025 wordt met vier jaar verlengd in afwachting van de besluitvorming over de omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Op deze manier kan ProRail haar taken als infrastructuurbeheerder blijven uitvoeren. De verlenging is beleidsneutraal. Alleen het noodzakelijke wordt gewijzigd, namelijk de einddatum en enkele achterhaalde verwijzingen. De taken en de verantwoordelijkheden van ProRail veranderen niet.
Momenteel loopt er een internetconsultatie naar het voorgenomen besluit. Nederlandse burgers, bedrijven en instellingen die een mening hebben over het besluit om de beheerconcessie van ProRail met vier jaar te verlengen per 1 januari 2025 kunnen die uiten via de website internetconsultatie.nl. Dit kan nog tot en met 4 juli aanstaande. Eventuele reacties kunnen dan door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het voorgenomen kabinetsbesluit worden meegenomen. Er wordt in de consultatie wel gesteld dat het hier slechts om “zeer beperkte wijzigingen” kan gaan en dan alleen “op voorgestelde wijzigingen en de bijbehorende toelichting”. Het nieuwe kabinet zal het definitieve besluit vervolgens nemen.
De beleidsneutrale verlenging is wat demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen al een poosje voor ogen had. Eind december vorig jaar liet ze de Tweede Kamer al weten wat ze van plan was. “Ik wil duidelijkheid creëren over de voortzetting van de rol van ProRail als infrastructuurbeheerder, ingeval de omvorming van ProRail tot zbo dan nog niet is afgerond. Daarom is er een werkproces gestart om de beheerconcessie beleidsneutraal te verlengen om daarmee formeel te waarborgen dat ProRail de beheerder van de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur blijft. Ik verwacht u in de loop van 2024 nader te kunnen informeren over deze verlenging. Vooralsnog denk ik aan een beleidsneutrale verlenging van vier jaar.”
De eventuele omvorming van ProRail tot zbo is een zaak van het nieuwe kabinet, maar staat waarschijnlijk niet heel hoog op de prioriteitenlijst van de regering die binnenkort aantreedt.
Lees ook:
- ‘Goed vervoer is een basisvoorwaarde in het leven’
- Staatssecretaris: ‘Beheerconcessie ProRail met vier jaar verlengen’
- Raad van State tegen staatssecretaris: ‘Schrap adviestaak ProRail’
- D66-kamerlid Van Ginneken: ‘Meer publieke controle op ProRail is belangrijk’
- OR ProRail over omvorming tot zbo: ‘Pas gewoon de statuten aan’
- ProRail een zbo: dit is wat er verandert
- ProRail wordt een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik blijf mij verwonderen over de krankzinnigheid van het systeem. Zoveel medewerkers, waar moeten die heen als de concessie afloopt en geen verlenging krijgt. Al die kennis weg? Of neemt dan de volgende concessiehouder het personeel dan over? Met uitzondering van diegenen die zwanger zijn of even niet zo lekker in hun vel zitten? Wat mij betreft onmiddellijk stoppen met dit soort aanbestedingen en terug naar staatsbedrijf.
De facto is het volgens mij hooguit een “managementaanbesteding”, maar vooral een contractonderhandeling (wat moet je leveren en wat krijg je ervoor).
Veel provincies en gemeenten zouden wel wat voelen voor zo’n onderhandeling (in plaats van zonder inspraak meer taken krijgen waarbij minder geld meekomt dan het Rijk zelf ervoor nodig had).