‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040’
Er komen voor het jaar 2040 in totaal 80 nieuwe lightrail-trajecten tussen verschillende regio’s en steden in Nederland. Het aantal opstapplaatsen zal in dat jaar verdrievoudigd zijn van 400 naar 1200. Dat schrijft Platform Do Lightrail in de visie ‘Lightrail op de kaart’. In de visie staan tien kaarten van mogelijke lightrail-netwerken rondom stedelijke regio’s in Nederland.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Groningen wilde, maar stopte er mee omdat het te duur zou worden.
Leiden kreeg het net niet omdat de politieke wil er niet meer was.
Maastricht – Lanaken is onlangs aangelegd, maar op korte termijn zal er niets gaan rijden.
Amstelveen verliest z’n metro omdat de buurtbewoners er niet mee om kunnen gaan.
RandstadRail lag er al en is alleen aangepast dus kon dat zo uitgevoerd worden.
Voordat er nieuwe trajecten bij kunenn komen, moet de politiek eens goed nadenken over wat ze nu willen.
In Leiden is de politieke wil er niet, maar in Katwijk wel en een aantal jaar geleden is uit een onderzoek naar de vervoerswens van Katwijkers gebleken dat die helemaal geen tram naar Leiden willen, maar wel naar Den Haag. Waarom daar in dit kaartje geen rekening is gehouden is mij een raadsel.
Maastricht – Lanaken is niet aangelegd. Wel is de bestaande goederenlijn daar gerenoveerd. De tramlijn Hasselt – Maastricht via Lanaken moet nog komen, dit is echter een volledig Belgisch project.
In Frankrijk durft men om ruimte te scheppen autorijbanen om te zetten in vrije lightraibanen. De lijnen worden daar mede gefinancierd door de bedrijven langs de lijn. Waarom doen we dat in Nederland nooit ? In Leiden speelde dat de hoofdfietsroute Breestraat te krap is om daar de lightrail met halte in te passen. En fietsverkeer is toch het ultieme stadsverkeer.
En ook in de regio KAN (Arnhem-Nijmegen) heeft men liever chaos en file.
Al enige jaren gepropageerd de Rijnlijn tussen Arnhem en Nijmegen. Maar men heeft liever elektrische auto’s met oplaadpunten. Van goederenvervoer dat zeer goed met personenvervoer heeft men nog helemaal niet gehoord. Terwijl de Zwitsers dagelijk bewijzen dat dit goed te combineren is.
Meer info:
http://www.klimaatkombi.nl/Rijnlijn.html
Helaas een foutje ingeslopen. Het gaat bij de Rijnlijn om een herinvoering van het tracé dat ooit tussen Arnhem en Wageningen lag (met uitbreiding naar Rhenen en Arnhem.
http://www.klimaatkombi.nl/Rijnlijn.html
Waarom staat het traject Emmen – Stadskanaal hier niet in vermeld? Daar is lijkt mij toch ook de nodige interactie. Vooral met de doorkoppeling enerzijds naar Hardenberg/Almelo en anderzijds Groningen.
@ Pee-Tor Barton: Tram Hasselt-Maastricht is geen Belgisch maar Vlaams project. En die tram komt er ook omdat Vlaams minister voor OV Ingrid Lieten uit Limburg komt. Is dus politiek gunstig voor haar.
Ik hoor net op het radionieuws dat het project in de laatste gemeente op het taject groen licht heeft gekregen en dat dit eerste sneltramproject in Vlaanderen van start kan gaan.
In Frankrijk (en BE) is ’t voor ’n lokaal bestuur gemakkelijker om een groot project te realiseren. Die besturen worden gekozen voor 6 jaar en in die periode is het project te voltooien. Bij een van de eerste (her)tram-projecten in Frankrijk (Strasbourg?) was na start van het project de binnenstad overhoop gehaald, de tegenstand toegenomen en de populariteit van burgemeester tot een dieptepunt gedaald. Maar toen eindresultaat er was, was iedereen tevreden en burgemeester weer populair.
Leuk om te zien dat mijn ontwerp van ruim 15 jaar geleden, zonder mij hierover te informeren, voor 2040 te willen realiseren. Het gaat om een twee-assig NZ en OW lightrail-/tramnet voor Enschede en omstreken. Aangezien er in Enschede in een ver verleden ooit een tram heeft gereden doet het mij deugd om (conform mijn ontwerp) te mogen vernemen dat dit oude traject wederom in gebruik zal gaan worden door de hedendaagse lightrail als tramvariant.
Dagdromerij?
Misschien moeten sommige gemeenten zoals bv Rotterdam maar eens gaan zeggen dat zij niet meer buslijnen van buiten de stad naar binnen willen en ook geen grotere frequentie daarvan. Dan zullen andere gemeenten zoals bv Ridderkerk wat toegeeflijker moeten worden. In een stad als Rotterdam betekend het eventueel niet doorgaan van een tram naar Ridderkerk nl meer drukte door bussen in de straten en dat vinden de bewoners daar ook niet prettig. OB heel goed maar wel de goede soort
Hoezo bussen door de straten. Gewoon rail opheffen en daar vrije banen van maken voor elektrische bussen (people movers). Een extra baan aanleggen is goedkoper dan rails. En je bent niet aan de route van de rails gebonden. Je kan uitwijken. Weg met het railgebonden vervoer zou ik zeggen.
De Arnhemse trolleybussen zullen ook gaan rijden naar o.a. Nijmegen en Wageningen (campus).
Tram- (trolley)bussen rijden dan in Arnhem op het bovenleidingen en kunnen op accu naar Nijmegen en Wageningen.
https://youtu.be/sShqnp6-GBc
Arnhemse (hybride)trolleybussen gaan ook rijden naar o.a. Nijmegen en Wageningen (campus). In Arnhem rijden de bussen dan op het Bovenleidingnet en laden daarbij een accu op, naar Nijmegen en Wageningen kunnen ze dan op de accu rijden. Tram-trolleys zouden hiervoor ideaal zijn.
https://youtu.be/sShqnp6-GBc