‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mogelijk’
Een publiek-private samenwerking met Schiphol kan de verlenging van de metroverbinding Noord/Zuidlijn alsnog mogelijk maken. Dat schrijven stedenbouwkundige Ronnie Zijp en voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in een nota over hoogwaardige OV-ontsluiting van het zuidelijke gedeelte van de Regio Amsterdam. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte vorige week bekend geen geld te willen uittrekken voor de verlenging van de metrolijn.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zelden heeft Mansveld een betere reactie gegeven dan deze op het onzinnige en megalomane plan voor een metro tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. De trein voorziet uitstekend en afdoende in een snelle, 7 minuten durende, verbinding. Interessanter en veel goedkoper is de mogelijkheid om een tramlijn vanuit Osdorp of Slotervaart door te trekken naar Schiphol. Diverse buitenlandse steden hebben een dergelijke tramverbinding al gerealiseerd.
Bespaar een miljard en gebruik gewoon de bestaande schipholtunnel. Mixed Signalling ETCS Level 2/3 + CBTC voor de tunnel. Perroncapaciteit Schiphol oplossen door achterelkaar halteren op het middenste perron, of anders nieuwe, korte metroperrons als spoor nul en spoor 7. En vervolgens keren in Nieuw Vennep, Sassenheim of Leiden.
@Eduard: idee doortrekken tram Osdorp/Slotervaart vind ik vervoerskundig ook een goeie, maar heeft meer ontsluitend dan verbindend karakter, en levert daardoor geen oplossing voor vervoersstroom Schiphol Centrum Amsterdam, daarvoor is de rijtijd te lang.
@Arco: Trein voorziet al in verbindende links: Lelylaan, Sloterdijk, RAI, Zuid, Duivendrecht, Bijlmer. Het Nieuwe Westen (Slotermeer, Sloten, Slotervaart, Geuzenveld, Osdorp, De Aker) en Badhoevedorp hebben geen snelle, comfortabele en directe verbinding met Schiphol. Omdat dit gebied grotendeels wordt herontwikkeld en op korte afstand van Schiphol ligt, heeft een directe ontsluitende tramlijn als aanvulling op de trein voldoende vervoerwaarde. Vergelijk met o.a. Zürich, Parijs Orly, Edinburgh.
Miljarden uitgeven zodat toeristen langzamer, maar wel zonder overstap, naar het centrum kunnen lijkt mij ook een beetje zinloos.
De rol van Schiphol als overstapstation voor forensen richting Leiden en Den Haag lijkt mij onderschat in dit plan! Steeds meer mensen wonen in Uithoorn, Aalsmeer, en Nieuw West, maar de verbinding vanuit die plaatsen naar Schiphol kan veel beter. In plaats daarvan willen ze absurd veel geld uitgeven aan NOG een verbinding naar het Centrum.
Waar zou die metro op Schiphol dan moeten rijden? Er werken plm 40.000 mensen op Schiphol e.o. Een stevig deel werkt in ploegendiensten. Daarvan werkt een deel niet op Schiphol-Centrum maar op Schiphol-Oost, -Zuidoost en -Rijk.
Nu rijdt er een bus van Station Sloterdijk via Slotermeer, Geuzenveld, Osdorp en Nieuw Sloten naar Schiphol Plaza. Eens per 15 minuten. Geleed, dat wel.
Dus zoveel behoefte aan een metro daar is wat overdone.
Wel doen. Het probleem van de Metropoolregio Amsterdam en stad Amsterdam is dat er te weinig keuze is tussen modaliteiten. In verschillende steden met luchthavens is het Trein, SBahn, Metro en soms zelfs tram/bus. Schiphol megahub nabij Amsterdam dan hoor je de verschillende smaken OV ook aan te bieden. Elke soort verbinding heeft zijn kwaliteit. Optimaliseren. Het ene doen en andere niet nalaten inclusief HSL draaischijf Schiphol. Daar hoor je niemand over.