‘Kennis processen verloren gegaan bij splitsing NS en ProRail’
Een nadeel van de splitsing tussen ProRail en NS is dat de samenhang en kennis van elkaars processen verloren gaat. Dat geldt niet alleen voor ProRail en NS, maar ook in de verhouding tussen ProRail, de ingenieursbureaus en de aannemers. Dat zegt Roel van den Bosch, directeur van adviesbureau BoschSpoor en oud-directeur Beheer en Instandhouding bij ProRail, in reactie op uitspraken van Jan Swier van ProRail in een artikel op SpoorPro.nl. De adviseur assetmanagement stelt daarin onder meer dat ProRail door de splitsing zichzelf is gaan professionaliseren en daardoor beter en tegen lagere kosten presteert.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Goed stuk!
In aanvulling hierop: wat ook een rol speelt, is dat kennisoverdracht over processen en techniek in de klassieke spoororganisatie werkt volgens het meester-leerling-stelsel. Niet leren vanuit een boekje, maar door te doen in de praktijk! Gilde-achtig dus i.p.v. ‘managed’.
Dat vormingsmodel heeft als nadeel dat kennis vaak beperkt wordt vastgelegd, dat kennis niet beschikbaar is voor managers, economen en ICT’ers, en dat (mede daardoor) vernieuwingen moeizaam tot stand komen.
Een goed en evenwichtig artikel!
Eindelijk eens iemand die weet waar hij over spreekt, de hele privatisering hier in Nederland komt vanuit de regering, die zijn namelijk de lachende “derde” op de achtergrond, het bewijs was vandaag weer in het nieuws, Mevr Mansveld heeft de NS weer een boete opgelegd vanwege de publieke opinie over de NS, gek hè dat de kaartjes weer duurder worden,
pure maffiapraktijken van de overheid dus.
Goed stuk !
@Fred: ik zou niet weten waarom onze regering (citaat) “lachende derde” is, of dat er sprake zou zijn van “pure maffiapraktijken van de overheid”. Daarmee doe je ook de zorgvuldige analyse van Roel tekort.
Je zou wel kunnen stellen dat de Regering, de haar begeleidende ambtenaren en het ProRail-management een zorgwekkend kennisgebrek combineert met riskante blinde vlekken en de neiging om zaken anders voor te stellen dan ze zijn, en daardoor ‘minder optimale beslissingen neemt’.
@Arco, de NS is in de jaren ’90 opgesplitst z.g.n. vanwege de europesche wetgeving.Op de achtergrond speelden echter hele andere motieven, o.a dat de subsidie van overheid naar NS drastisch teruggeschroefd zou worden, waarvan het onderhoudspersoneel/bedrijven intussen de dupe van is geworden. Daarbij deelt /Mevr Mansveld boetes uit waardoor er nog meer geld terug naar de overheid vloeit.
Ik doe aan de analyse van Roel vd Bosch helemaal geen afbreuk en geef juist aan dat
het is zoals hij stelt.
@Fred: het is mij niet bekend dat (citaat) “het onderhoudspersoneel/bedrijven de dupe zijn geworden” van door jou beweerde subsidiekortingen. Het lijkt mij eerder andersom: er zijn in de afgelopen jaren vele honderden miljoenen extra gegaan naar vermeend achterstallig onderhoud van de fysieke infrastructuur. Ik vind dus nog steeds dat je met niet-onderbouwde beweringen als “pure mafiapraktijken van de overheid” het feitelijke en inhoudelijke betoog van Roel onderuithaalt.