Staatssecretaris: bus net zo’n goede reisoptie als lightrail

Twee metrovoertuigen van het GVB in Amsterdam, foto: GVB Verbindt
Twee metrovoertuigen van GVB in Amsterdam GVB Verbindt

Een busdienst kan een net zo goede reisoptie bieden als een lightrail-verbinding. Voor een busverbinding zijn aanzienlijk minder forse investeringen in infrastructuur nodig. Daarnaast is de routering flexibeler aan te passen en is het aantal voertuigen makkelijker af te stemmen op de vervoersvraag. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Staatssecretaris: bus net zo’n goede reisoptie als lightrail”

Pat Rick|26.06.18|14:45

De staatssecretaris schrikt wellicht van het drama van de Uithoflijn, dat door een betere aansturing wel goed was gegaan. Men offert te snel rijbaan op voor lege busbanen, met de geheime agenda dat automobilisten door de ontstane files dan wel het OV gaan nemen. Niet dus, want meestal zijn er goede redenen voor de auto. Steden worden onbereikbaar voor wie van buiten de stad komt. Voor de shoppers komt men met P&R, en laat men mensen overstappen. Maar het is ondoenlijk voor forensen

Pat Rick|26.06.18|14:58

Lightrail-projecten vergen volgens Van Veldhoven ‘vaak grote investeringen, die van tevoren niet altijd goed in te schatten zijn’. Bij de Uithoflijn heeft men kosten achter gehouden om tot een betere kosten/baten-analyse te komen. Ook bij de Hoekse Lijn is wensdenken een van de oorzaken van latere tegenvallers. In beide gevallen zijn D66-politici (V/d Berg, resp Langenberg) verantwoordelijk. Kosteneffectiviteit begint bij de-politiek projectmanagement

Henk Angenent|26.06.18|19:20

De kostenoverschrijdingen komen niet door de keuze voor “lightrail”, maar door slecht management door prutsende projectleiders die van toeten noch blazen weten…

baxspace|12.01.19|09:27

Kom toch uit uw eierschaal, mw. van Veldhoven. Hoe pakken omliggende landen deze vervoersproblematiek aan? Met meer (e-) bussen? Ik denk het niet.
Strak geplande, maar wel realistisch geplande, railprojecten moeten uitkomst bieden, anders slibt het verkeer vanzelf vast.

Theo Kuster|17.01.19|14:08

Gekeken naar de Groningse situatie, en met name de ontsluiting van het Zernike-terrein, moet ik constateren dat de busdienst die het Hoofdstation verbindt met Zernike in het geheel niet de oplossing is die mw. van Veldhoven beoogt.
In de spits wringen zich zo’n 30 gelede bussen per uur door de bestaande infrastructuur.
Mijn suggestie: benut de spoorse infrastructuur die thans in gebruik is voor stoptreinen van Arriva, en bouw dit uit waar dit kan. B.v.: met 1,5 km tramlijn ben je op Zernike.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.