Diederik Samsom: Het Europese spoor gaat een prachtige tijd tegemoet
Diederik Samsom, kabinetschef van Eurocommissaris Frans Timmermans, trapte op dinsdag het Europees Jaar van het Spoor 2021 af bij Railforum op de algemene ledenvergadering. “Europa wil dat voor 2030 korte afstand reizen klimaatneutraal zijn, dit is een gouden kans voor het spoor”, aldus Samsom.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De helft van alle vluchten vanaf Schiphol zijn binnen 750 km en kan de HST in 4,5 uur bereiken. De grote stations zijn prachtige winkelcentra geworden, maar treinen moeten nog steeds wachten op een vrij perron. Daarom verdwijnen veel stoptreinen met spoorboekloos rijden, verdwijnt de intercity Amersfoort-Amsterdam en moeten werknemers van ‘gewone’ treinen uit woonwijken straks vóór Schiphol overstappen op metro (dus extra overstap + 3 kwartier per dag er bij). Mr. Samsom: komen er perrons bij?
De Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv), een Nederlands-Belgische vereniging die gedurende al 10-tallen jaren ijvert voor de weder opneming van personenlijnen tussen Nederland en België die een aantoonbare meerwaarde hebben voor de reiziger, economie, kennisontwikkeling en duurzame vormen van mobiliteit. Al in het regeerakkoord van Rutte III is het herstel van de reizigersverbinding Antwerpen – Hamont – Weert opgenomen. Waar volgens studie 800 tot 1000 reizigers p.dag gebruik van gaan maken.
Wat is er nodig om de IC Amersfoort-Amsterdam te handhaven, en zo mogelijk ook de Benelux en Thlays op Asd? Geen Airportsprinter, 5e tot 8e sprinter naar Schiphol, naast ook nog elk kwartier een ICD?