Gratis artikel

Dit zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2022

Op het RailTech Europe 2022 Event worden de Innovation Awards uitgereikt aan vijf innovaties binnen de spoorsector. Wie zijn de genomineerden van dit jaar en wat betekenen zij voor de sector?

Op 21, 22 en 23 juni verzamelt de internationale spoorsector zich in de Jaarbeurs Utrecht voor de volgende editie van de beurs en het congres van RailTech Europe. Om innovaties in het spoor te vieren en te faciliteren, zijn de RailTech Innovation Awards een integraal onderdeel van het evenement.

De Innovation Awards zijn onderverdeeld in drie categorieën: Digitalisering, Infrastructuur en Technologie & Design. Er is een extra prijs speciaal voor startende bedrijven, evenals een Publieksprijs. Op de website van RailTech Europe kan gestemd worden voor deze award.

Digitalisering

Geautomatiseerd remtestsysteem voor goederenvervoer per spoor door PJ Monitoring GmbH

PJ Monitoring heeft een geautomatiseerd remtestsysteem ontwikkeld dat het gevestigde handmatige inspectieproces voor goederenwagons, dat nogal tijdrovend is, volledig vervangt. Remmen moeten na 24 uur stilstand worden gecontroleerd en bij elke wijziging van de wagenconfiguratie. Het systeem voor automatische controle van de remmen van de wagons en semi-automatische treinvoorbereiding is in gebruik op meer dan 200 SBB Cargo goederenwagons en 18 DB Cargo wagons.

VGB-oplosser door CGI

ProRail en CGI werken aan het verbeteren van de bedrijfsvoering bij verstoringen op het spoor, zoals incidenten, schades of blokkades. De VGB Solver berekent alle mogelijke alternatieven voor getroffen treinen en berekent optimale alternatieve dienstregelingen met mogelijke verstoringen als invoer. VGB staat  ‘Vooraf-gedefinieerde bijsturing’ of ‘Vooraf ingestelde aanpassing’.

het automatiseert dit proces waar momenteel een team van professionals van ProRail constant probeert te anticiperen op deze verstoringen door vooraf alternatieve dienstregelingen op te stellen. De technologie bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase en zal naar verwachting eind 2022 live gaan op het spoor in Nederland, een van de drukste ter wereld.

De Sensor Sleeper Technology van Getzner Werkstoffe GmbH

Getzner ontwikkelde de zogenaamde “sensorsleeper”, die het mogelijk maakt om oppervlaktecontactdrukken direct tussen de dwarsligger en de ballast te meten zonder de kenmerken van de baan te verstoren. Het is een speciale druksensor, die aan de onderkant van de slaper wordt geïnstalleerd. De technologie maakt gebruik van directe meting om in de gevoelige interface tussen de onderkant van de slaper en de bovenste laag ballast te kijken en alle relevante gegevens in realtime door te geven.

Start-up: Robotplatform voor onderhoud van spoorlijnen en rollend materieel door Sernail GmbH

De in München gevestigde startup Servail heeft een robotplatform ontwikkeld voor het onderhoud van spoorlijnen en rollend materieel. De compacte robots bewegen in het spoor zonder uit te steken in het laadprofiel van spoorvoertuigen en belemmeren op deze manier het treinverkeer niet. Het stelt infrastructuurbedrijven in staat om onderhoudsprocessen uit te voeren zonder sporen af ​​te sluiten, en ook voor spoorwegmaatschappijen om treininspecties onder de vloer uit te voeren zonder de voertuigen naar onderhoudswerkplaatsen te verplaatsen.

Technologie & Design

PantoInspect wordt hybride door PantoInspect AS

Na enige tijd hun Pantograafinspectiemonitoring aan te bieden, heeft PantoInspect nu een hybride scanner gelanceerd. Met behulp van een “best of both worlds” -benadering zal de scanner kritieke pantograafeigenschappen bepalen, zoals de afwezigheid van een hoorn, met behulp van een systeem waarbij meerdere sensoren gegevens in meerdere algoritmen invoeren. Sommige van deze algoritmen zijn “old school” en presteren nauwkeurig onder normale omstandigheden, andere vertrouwen op kunstmatige intelligentie en presteren beter in extreme situaties, zoals extreme weersomstandigheden. De verschillende resultaten worden elk voorzien van een zekere mate van vertrouwen en worden uiteindelijk ingevoerd in een stemalgoritme. Net als een jury beoordeelt dit stemalgoritme het verrichte werk en kiest het het beste antwoord.

Dieselmotoren omzetten in motoren voor hernieuwbare brandstof door The Decarbonisation Company

Deze innovatie is een retrofit-oplossing waarmee we dieselmotoren kunnen laten draaien op hernieuwbare brandstoffen, zoals bio-methanol en ethanol. Het kan worden toegepast op werkmachines op het spoor, diesellocomotieven die aan de laatste mijl werken en voor diesellocomotieven over lange afstanden. Er rijden momenteel zo’n 12 duizend dieseltreinen in Europa, waar dieseltreinen nog steeds 20 procent van al het spoorvervoer voor hun rekening nemen.

Het Humatics Rail Navigation System (HRNS) van Humatics Corporation in samenwerking met Hitachi Rail STS

Het Humatics Rail Navigation System (HRNS) maakt gebruik van gepatenteerde sensorfusietechnologie met behulp van gegevens van verschillende sensoren om nauwkeurige en betrouwbare lokalisatiegegevens te leveren voor autonome communicatiegebaseerde treinbesturing (CBTC). Het sensorfusieplatform kan gegevens opnemen van sensoren langs de weg en in de auto. Aan de kant van de weg zijn ultrabreedband (UWB) bakens geïnstalleerd op ongeveer 1,5 meter boven de grond waar positiecorrecties vereist zijn.

Het elimineren van ingebedde bakens tussen de treinsporen vermindert de infrastructuurkosten, installatie-, inspectie- en onderhoudskosten en vereenvoudigt het beheer van de toeleveringsketen. Het maakt het mogelijk om de capaciteit op en doorvoer op aanvraag te vergroten via virtuele koppeling en voertuigplatooning-toepassingen. Ook is de klimatologische veerkracht geoptimaliseerd, aangezien de bakens langs de weg minimaal 1,5 meter boven de grond zijn gemonteerd. De HRNS is door het Hitachi-team fysiek ingezet op een testbaan van 1,5 kilometer in Napels en gedurende 10 dagen op een testvoertuig.

Start-up: Innovatieve slaaprijtuig van ITS Intelligent Transport Solutions

Vergeleken met bestaande slaaprijtuigen verbetert het innovatieve slaaprijtuigontwerp van ITS de privacy tijdens het reizen en verdubbelt het bijna de capaciteit van bedden per meter. een bilevel slaaprijtuig met 80 bedden voor reizigers op 41 meter (lengte boven de bok), die ook in dagconfiguratie met twee zitplaatsen kan worden gebruikt. Meer dan 40 meter lengte is mogelijk aangezien de wagon bestaat uit twee halve wagons verbonden door een Jakob boogie. Het slaapwagenconcept werd door meerdere treinfabrikanten technisch haalbaar geacht en met zijn hoge passagiersdichtheid verlaagt het de infrastructuurheffingen per bed voor spoorwegexploitanten.

Infrastructuur

“Groene” dwarsliggers gemaakt van beton op basis van zwavel door ThioTrack

Door ThioTrack ontwikkelde spoorbielzen op basis van een revolutionaire betonvorm die niet alleen de technische prestaties van cementbeton overtreft, maar ook 100% circulair is. Vergeleken met conventioneel beton gemaakt met cement als bindmiddel, worden in zwavelbeton het cement en water vervangen door zwavel. Het heeft een minimale impact op het milieu en er is geen kwaliteitsverlies.

Fysisch-chemische oplossing voor snelle in-situ decontaminatie en wassen van spoorwegballast, onkruidbestrijding, bodemsanering en behandeling van herbicideresten in bodem en grondwater door Alpha Cleantec AG

Er is een holistische benadering ontwikkeld die gelijktijdige behandeling van ballast, onkruidbestrijding en bodem- en grondwatersanering mogelijk maakt tijdens een eenvoudige bespuiting van de spoorweg. Spoorwegballastoxidatietechnologie (RBO), is een in-situ Fysisch-chemische technologie die tegelijkertijd organische en herbicideresten op het ballastoppervlak, de ondergrond en het grondwater kan ontleden. VC is een nieuw type herbicide dat niet-glyfosaat en glyfosaat-resistente vegetatiecontrole op spoorlijnen biedt.

Verwijderbare isolatiekamer voor gegroefde rails van Metrotenerife

De onderhouds- en civieltechnische teams van Metrotenerife hebben een oplossing ontwikkeld om het proces van spoorvervanging te verbeteren. De verwijderbare isolatiekamer voor gegroefde rails lost de ongemakken van het slopen van de spoorbedekking op, wat vooraf nodig was omdat zowel de rails als hun bevestigingsmiddelen erin zijn ingebed.
De innovatieve isolatiekamer kan worden verwijderd zonder de bekleding aan te tasten. Het vervangingsproces begint met een verticale extractie van de rubberen kamer (of kamerzijdelen), waardoor de rails en bevestigingsmiddelen volledig kunnen worden verwijderd, waardoor de aan de straat grenzende structuren intact blijven.

Start-up: technologie voor het oogsten van vibratie-energie van Viezo

Viezo ontwikkelde technologie voor het oogsten van vibratie-energie op basis van een uniek piëzo-elektrisch PVDF-polymeermateriaal. Deze technologie zet trillingen om in elektriciteit voor stroomsensoren en is ingebed in de hardware van hun Powerail-oplossing om de sensor onderhoudsvrij en van een langere levensduur te maken. De volledig autonome monitoringoplossing voor passagiers- en vrachtvloten maakt een eenvoudige, moeiteloze en handige gebruikerservaring van condition-based onderhoud mogelijk.

Prijsuitreiking bij RailTech Europe

De inzendingen zijn beoordeeld door een professionele jury die bestaat uit experts uit de spoorsector. De juryleden zijn:

Prof. dr. Rolf Dollevoet (ProRail)
Dr. Matthias Landgraf (Technische Universiteit van Graz)
Enno Wiebe (CER)
Claudia Falkinger (Vrouwen in Mobiliteit)
Diego Galar (Technische Universiteit Lule)

De RailTech Europe beurs is gratis voor alle geïnteresseerden. Claim nu je ticket en sluit je aan bij de Europese spoorwegsector!

Lees ook:

Terugblik 2021 deel 2: RailTech Live, Europees Jaar van het Spoor en NABO’s

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Dit zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2022”

Roel Bartlema|21.06.22|12:27

Onbegrijpelijke Google Translate-tekst, kennelijk niet bedoeld om te worden gelezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2022 | SpoorPro.nl
Gratis artikel

Dit zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2022

Op het RailTech Europe 2022 Event worden de Innovation Awards uitgereikt aan vijf innovaties binnen de spoorsector. Wie zijn de genomineerden van dit jaar en wat betekenen zij voor de sector?

Op 21, 22 en 23 juni verzamelt de internationale spoorsector zich in de Jaarbeurs Utrecht voor de volgende editie van de beurs en het congres van RailTech Europe. Om innovaties in het spoor te vieren en te faciliteren, zijn de RailTech Innovation Awards een integraal onderdeel van het evenement.

De Innovation Awards zijn onderverdeeld in drie categorieën: Digitalisering, Infrastructuur en Technologie & Design. Er is een extra prijs speciaal voor startende bedrijven, evenals een Publieksprijs. Op de website van RailTech Europe kan gestemd worden voor deze award.

Digitalisering

Geautomatiseerd remtestsysteem voor goederenvervoer per spoor door PJ Monitoring GmbH

PJ Monitoring heeft een geautomatiseerd remtestsysteem ontwikkeld dat het gevestigde handmatige inspectieproces voor goederenwagons, dat nogal tijdrovend is, volledig vervangt. Remmen moeten na 24 uur stilstand worden gecontroleerd en bij elke wijziging van de wagenconfiguratie. Het systeem voor automatische controle van de remmen van de wagons en semi-automatische treinvoorbereiding is in gebruik op meer dan 200 SBB Cargo goederenwagons en 18 DB Cargo wagons.

VGB-oplosser door CGI

ProRail en CGI werken aan het verbeteren van de bedrijfsvoering bij verstoringen op het spoor, zoals incidenten, schades of blokkades. De VGB Solver berekent alle mogelijke alternatieven voor getroffen treinen en berekent optimale alternatieve dienstregelingen met mogelijke verstoringen als invoer. VGB staat  ‘Vooraf-gedefinieerde bijsturing’ of ‘Vooraf ingestelde aanpassing’.

het automatiseert dit proces waar momenteel een team van professionals van ProRail constant probeert te anticiperen op deze verstoringen door vooraf alternatieve dienstregelingen op te stellen. De technologie bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase en zal naar verwachting eind 2022 live gaan op het spoor in Nederland, een van de drukste ter wereld.

De Sensor Sleeper Technology van Getzner Werkstoffe GmbH

Getzner ontwikkelde de zogenaamde “sensorsleeper”, die het mogelijk maakt om oppervlaktecontactdrukken direct tussen de dwarsligger en de ballast te meten zonder de kenmerken van de baan te verstoren. Het is een speciale druksensor, die aan de onderkant van de slaper wordt geïnstalleerd. De technologie maakt gebruik van directe meting om in de gevoelige interface tussen de onderkant van de slaper en de bovenste laag ballast te kijken en alle relevante gegevens in realtime door te geven.

Start-up: Robotplatform voor onderhoud van spoorlijnen en rollend materieel door Sernail GmbH

De in München gevestigde startup Servail heeft een robotplatform ontwikkeld voor het onderhoud van spoorlijnen en rollend materieel. De compacte robots bewegen in het spoor zonder uit te steken in het laadprofiel van spoorvoertuigen en belemmeren op deze manier het treinverkeer niet. Het stelt infrastructuurbedrijven in staat om onderhoudsprocessen uit te voeren zonder sporen af ​​te sluiten, en ook voor spoorwegmaatschappijen om treininspecties onder de vloer uit te voeren zonder de voertuigen naar onderhoudswerkplaatsen te verplaatsen.

Technologie & Design

PantoInspect wordt hybride door PantoInspect AS

Na enige tijd hun Pantograafinspectiemonitoring aan te bieden, heeft PantoInspect nu een hybride scanner gelanceerd. Met behulp van een “best of both worlds” -benadering zal de scanner kritieke pantograafeigenschappen bepalen, zoals de afwezigheid van een hoorn, met behulp van een systeem waarbij meerdere sensoren gegevens in meerdere algoritmen invoeren. Sommige van deze algoritmen zijn “old school” en presteren nauwkeurig onder normale omstandigheden, andere vertrouwen op kunstmatige intelligentie en presteren beter in extreme situaties, zoals extreme weersomstandigheden. De verschillende resultaten worden elk voorzien van een zekere mate van vertrouwen en worden uiteindelijk ingevoerd in een stemalgoritme. Net als een jury beoordeelt dit stemalgoritme het verrichte werk en kiest het het beste antwoord.

Dieselmotoren omzetten in motoren voor hernieuwbare brandstof door The Decarbonisation Company

Deze innovatie is een retrofit-oplossing waarmee we dieselmotoren kunnen laten draaien op hernieuwbare brandstoffen, zoals bio-methanol en ethanol. Het kan worden toegepast op werkmachines op het spoor, diesellocomotieven die aan de laatste mijl werken en voor diesellocomotieven over lange afstanden. Er rijden momenteel zo’n 12 duizend dieseltreinen in Europa, waar dieseltreinen nog steeds 20 procent van al het spoorvervoer voor hun rekening nemen.

Het Humatics Rail Navigation System (HRNS) van Humatics Corporation in samenwerking met Hitachi Rail STS

Het Humatics Rail Navigation System (HRNS) maakt gebruik van gepatenteerde sensorfusietechnologie met behulp van gegevens van verschillende sensoren om nauwkeurige en betrouwbare lokalisatiegegevens te leveren voor autonome communicatiegebaseerde treinbesturing (CBTC). Het sensorfusieplatform kan gegevens opnemen van sensoren langs de weg en in de auto. Aan de kant van de weg zijn ultrabreedband (UWB) bakens geïnstalleerd op ongeveer 1,5 meter boven de grond waar positiecorrecties vereist zijn.

Het elimineren van ingebedde bakens tussen de treinsporen vermindert de infrastructuurkosten, installatie-, inspectie- en onderhoudskosten en vereenvoudigt het beheer van de toeleveringsketen. Het maakt het mogelijk om de capaciteit op en doorvoer op aanvraag te vergroten via virtuele koppeling en voertuigplatooning-toepassingen. Ook is de klimatologische veerkracht geoptimaliseerd, aangezien de bakens langs de weg minimaal 1,5 meter boven de grond zijn gemonteerd. De HRNS is door het Hitachi-team fysiek ingezet op een testbaan van 1,5 kilometer in Napels en gedurende 10 dagen op een testvoertuig.

Start-up: Innovatieve slaaprijtuig van ITS Intelligent Transport Solutions

Vergeleken met bestaande slaaprijtuigen verbetert het innovatieve slaaprijtuigontwerp van ITS de privacy tijdens het reizen en verdubbelt het bijna de capaciteit van bedden per meter. een bilevel slaaprijtuig met 80 bedden voor reizigers op 41 meter (lengte boven de bok), die ook in dagconfiguratie met twee zitplaatsen kan worden gebruikt. Meer dan 40 meter lengte is mogelijk aangezien de wagon bestaat uit twee halve wagons verbonden door een Jakob boogie. Het slaapwagenconcept werd door meerdere treinfabrikanten technisch haalbaar geacht en met zijn hoge passagiersdichtheid verlaagt het de infrastructuurheffingen per bed voor spoorwegexploitanten.

Infrastructuur

“Groene” dwarsliggers gemaakt van beton op basis van zwavel door ThioTrack

Door ThioTrack ontwikkelde spoorbielzen op basis van een revolutionaire betonvorm die niet alleen de technische prestaties van cementbeton overtreft, maar ook 100% circulair is. Vergeleken met conventioneel beton gemaakt met cement als bindmiddel, worden in zwavelbeton het cement en water vervangen door zwavel. Het heeft een minimale impact op het milieu en er is geen kwaliteitsverlies.

Fysisch-chemische oplossing voor snelle in-situ decontaminatie en wassen van spoorwegballast, onkruidbestrijding, bodemsanering en behandeling van herbicideresten in bodem en grondwater door Alpha Cleantec AG

Er is een holistische benadering ontwikkeld die gelijktijdige behandeling van ballast, onkruidbestrijding en bodem- en grondwatersanering mogelijk maakt tijdens een eenvoudige bespuiting van de spoorweg. Spoorwegballastoxidatietechnologie (RBO), is een in-situ Fysisch-chemische technologie die tegelijkertijd organische en herbicideresten op het ballastoppervlak, de ondergrond en het grondwater kan ontleden. VC is een nieuw type herbicide dat niet-glyfosaat en glyfosaat-resistente vegetatiecontrole op spoorlijnen biedt.

Verwijderbare isolatiekamer voor gegroefde rails van Metrotenerife

De onderhouds- en civieltechnische teams van Metrotenerife hebben een oplossing ontwikkeld om het proces van spoorvervanging te verbeteren. De verwijderbare isolatiekamer voor gegroefde rails lost de ongemakken van het slopen van de spoorbedekking op, wat vooraf nodig was omdat zowel de rails als hun bevestigingsmiddelen erin zijn ingebed.
De innovatieve isolatiekamer kan worden verwijderd zonder de bekleding aan te tasten. Het vervangingsproces begint met een verticale extractie van de rubberen kamer (of kamerzijdelen), waardoor de rails en bevestigingsmiddelen volledig kunnen worden verwijderd, waardoor de aan de straat grenzende structuren intact blijven.

Start-up: technologie voor het oogsten van vibratie-energie van Viezo

Viezo ontwikkelde technologie voor het oogsten van vibratie-energie op basis van een uniek piëzo-elektrisch PVDF-polymeermateriaal. Deze technologie zet trillingen om in elektriciteit voor stroomsensoren en is ingebed in de hardware van hun Powerail-oplossing om de sensor onderhoudsvrij en van een langere levensduur te maken. De volledig autonome monitoringoplossing voor passagiers- en vrachtvloten maakt een eenvoudige, moeiteloze en handige gebruikerservaring van condition-based onderhoud mogelijk.

Prijsuitreiking bij RailTech Europe

De inzendingen zijn beoordeeld door een professionele jury die bestaat uit experts uit de spoorsector. De juryleden zijn:

Prof. dr. Rolf Dollevoet (ProRail)
Dr. Matthias Landgraf (Technische Universiteit van Graz)
Enno Wiebe (CER)
Claudia Falkinger (Vrouwen in Mobiliteit)
Diego Galar (Technische Universiteit Lule)

De RailTech Europe beurs is gratis voor alle geïnteresseerden. Claim nu je ticket en sluit je aan bij de Europese spoorwegsector!

Lees ook:

Terugblik 2021 deel 2: RailTech Live, Europees Jaar van het Spoor en NABO’s

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Dit zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2022”

Roel Bartlema|21.06.22|12:27

Onbegrijpelijke Google Translate-tekst, kennelijk niet bedoeld om te worden gelezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.