Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing

In de Eurostar stappen op St Pancras
Foto: Carlijn

Uit een brief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (ministerie van IenW) blijkt dat de Eurostartrein vanaf 2024 mogelijk jarenlang niet meer zal rijden tussen Amsterdam en Londen. De oorzaak is een grootscheepse verbouwing op Amsterdam Centraal. In het meest ongewenste scenario zal de spoorlijn pas weer omstreeks 2036 worden hervat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing”

Pat Rick|09.06.22|16:53

Met dank aan ProRail. Zij hebben zich hard gemaakt voor het terugbrengen van het aantal sporen op CS naar 9 ipv 10, wat ook duurder is dan 10 sporen. ProRail is ontkoppeld van de reiziger, want zij kunnen hun klanten, de spoorbedrijven, voor zulke voldongen feiten plaatsen en leggen geen verantwoording af aan reizigers. Dus kunnen ze gewoon blijven brassen, net als bij de Maaslijn, Havenspoor. En toch het meeste mobiliteitsgeld opmaken. Wellicht nu toch naar 10 sporen op CS?

Marco Eeken|09.06.22|18:21

Asd houdt straks 10 sporen over en dat zijn net zoveel perronsporen als nu. Vraag mbt Eurostar is hoe je wil in London komt vanaf Asd en of dat meer tijd kost. Als Eurostar wel gewoon vanaf Rtd vertrekt kost het waarschijnlijk geen tot nauwelijks extra tijd. IC direct Asd-Rtd en vanaf daar met Eurostar. Het artikel is onvolledig, daar hebben overigens meer media laat van, ellende verkoopt nu eenmaal beter.

Derk Van Dorth|11.06.22|23:01

Het is echt dwaasheid om Asd zo te verbouwen. Ik mag hopen dat er nog een IC Asd-Amf/Alm kan rijden! En de IC Berlin. NS wil de dwaze airportsprinter inzetten, hoezo 10 sprinters tussen Shl en Asd/Ass.

kees boer|15.06.22|22:26

Is Amsterdam Zuid geen optie ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing | SpoorPro.nl

Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing

In de Eurostar stappen op St Pancras
Foto: Carlijn

Uit een brief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (ministerie van IenW) blijkt dat de Eurostartrein vanaf 2024 mogelijk jarenlang niet meer zal rijden tussen Amsterdam en Londen. De oorzaak is een grootscheepse verbouwing op Amsterdam Centraal. In het meest ongewenste scenario zal de spoorlijn pas weer omstreeks 2036 worden hervat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Eurostar zal mogelijk jarenlang niet vertrekken vanaf Amsterdam vanwege verbouwing”

Pat Rick|09.06.22|16:53

Met dank aan ProRail. Zij hebben zich hard gemaakt voor het terugbrengen van het aantal sporen op CS naar 9 ipv 10, wat ook duurder is dan 10 sporen. ProRail is ontkoppeld van de reiziger, want zij kunnen hun klanten, de spoorbedrijven, voor zulke voldongen feiten plaatsen en leggen geen verantwoording af aan reizigers. Dus kunnen ze gewoon blijven brassen, net als bij de Maaslijn, Havenspoor. En toch het meeste mobiliteitsgeld opmaken. Wellicht nu toch naar 10 sporen op CS?

Marco Eeken|09.06.22|18:21

Asd houdt straks 10 sporen over en dat zijn net zoveel perronsporen als nu. Vraag mbt Eurostar is hoe je wil in London komt vanaf Asd en of dat meer tijd kost. Als Eurostar wel gewoon vanaf Rtd vertrekt kost het waarschijnlijk geen tot nauwelijks extra tijd. IC direct Asd-Rtd en vanaf daar met Eurostar. Het artikel is onvolledig, daar hebben overigens meer media laat van, ellende verkoopt nu eenmaal beter.

Derk Van Dorth|11.06.22|23:01

Het is echt dwaasheid om Asd zo te verbouwen. Ik mag hopen dat er nog een IC Asd-Amf/Alm kan rijden! En de IC Berlin. NS wil de dwaze airportsprinter inzetten, hoezo 10 sprinters tussen Shl en Asd/Ass.

kees boer|15.06.22|22:26

Is Amsterdam Zuid geen optie ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.