ProRail en NS hebben via voorbereiding vlekkeloze F1-finish in zicht
De Grand Prix van Nederland in Zandvoort is weer in het land. Veel raceliefhebbers maken zich op voor de trek naar het Formule 1-spektakel in de Duinen. Maar wat vraagt dat van het spoor en het treinverkeer?
“Bij een evenement zoals Formule 1 is er geen tijd voor speling. Als er elke vijf minuten een trein komt, dan moet alles vlekkeloos verlopen. […] We hebben allemaal storingsploegen klaar staan, zodat we een storing zo snel mogelijk kunnen oplossen en de reiziger weer zo snel als mogelijk op pad kan”, zegt Ingrid Burkers, operationeel manager bij ProRail, daarover in een op LinkedIn verschenen video.
Bianca Koole, service level manager ProRail: “Het is van cruciaal belang dat alle systemen en verbindingen foutloos blijven werken. Een kleine hiccup bijvoorbeeld in de computers van de verkeersleiding, kunnen er al voor zorgen dat er minder of zelfs helemaal geen treinen rijden. En dat willen we natuurlijk niet.”
ATB-VV
Met het oog op het evenement heeft Strukton Rail een aantal dagen geleden bij Zandvoort een ATB-VV op een sein aangebracht. “Dat is niet specifiek voor de Formule 1 gedaan, maar doen we overal in Nederland. We hebben het op dit baanvak wel naar voren gehaald, zodat we het al tijdens de Formule 1 kunnen gebruiken”, aldus een woordvoerder van ProRail tegenover SpoorPro.
ATB-VV zorgt ervoor dat treinen automatisch stoppen voor een roodtonend sein, ook bij een snelheid onder de 40 kilometer per uur. Naast dat dit voor extra veiligheid zorgt, betekent het ook dat bezettingsgraad van het spoor “nog iets hoger”, aldus de spoorbeheerder.
Vorig jaar verliep de logistieke klus om tienduizenden racefans naar Zandvoort en terug naar huis te krijgen volgens ProRail en NS “geslaagd”. De partijen wisten toen 90.000 mensen in 552 treinen te vervoeren gedurende het raceweekend.
NS
De NS geeft aan haar spoorboekje te hebben aangepast voor de Dutch Grand Prix. Elke vijf minuten rijden er treinen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. “Zo brengen we maximaal 10.000 reizigers per uur naar de races en weer terug”, aldus NS. De NS waarschuwt wel dat reizigers rekening moeten houden met extreme drukte.
Lees ook:
Iedere 5 minuten een trein is een te lage frequentie voor F1/drukke stranddagen. Maar dit is inherent aan hoofdspoor. Op drukke dagen moeten mensen buiten het station wachten. In R’dam hebben ze het wel begrepen door metro door te trekken naar het strand van Hoek van Holland. Het zou goed zijn om dit traject ook om te bouwen (met leerpunten Hoekse Lijn) en De Blauwe tram als metro te herintroduceren tussen Haarlem-A’dam Zuid. ProRail zal niet blij zijn, maar haar prestaties in NL schieten tekort
Helaas liep het op vrijdagavond uit de hand. Veel treinen vielen uit met wachttijden tot bijna een halfuur