GL/PvdA wil 1,7 miljard per jaar extra voor OV: ‘Allerrijksten betalen mee’
De Tweede Kamerverkiezingen naderen en in bijna alle politieke partijprogramma’s lijkt het thema spoor een belangrijke rol te spelen voor de partijen. SpoorPro wil graag weten wat de partijen van plan zijn met de spoorsector en vroeg de hoogst gepeilde partijen naar hun ideeën om het spoor te verbeteren. De lijstcombinatie GroenLinks en de Partij van de Arbeid (GL/PvdA) wil dat de allerrijksten meebetalen aan extra investeringen in het OV. Daarnaast pleit de partij voor een voordelig maandabonnement voor ál het openbaar vervoer in Nederland.
GL/PvdA kiest met een gezamenlijke lijstverbinding voor “een radicaal duurzamere koers”, waarbij de openbaar vervoerssector zich kan verheugen op een ongekende investering in trein, tram, metro en bus. Daar waar de BBB vooral zinspeelt op een betere verbinding tussen de regio en de Randstad en de PVV aangeeft de auto- en luchtvaartsector net zo belangrijk te vinden als het openbaar vervoer, spreekt GL/PvdA de voorkeur uit voor het spoor en de busbaan.
Habtamu de Hoop, sinds 2021 Tweede Kamerlid namens de PvdA, is in de afgelopen kabinetsperiode uitgegroeid tot een begenadigd spreker tijdens de Commissiedebatten Spoor van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De Hoop: “Kijk, wat ik wel deel met de BBB is dat de OV-verbinding tussen de provincie en de stedelijke gebieden veel beter kan.” Zelf reist De Hoop bijna dagelijks vanuit Friesland met de trein naar Den Haag. Zijn reis duurt twee uur en twintig minuten. Dat is volgens De Hoop goed te doen, maar hij moet vanuit zijn Friese woonplaats Wommel wel eerst nog de auto pakken naar Hoorn om van daaruit door te reizen naar Den Haag. “De verbinding zou dus zeker beter kunnen”, stelt De Hoop.
Voordelig ticket, allerrijksten betalen mee
GL/PvdA is ook een groot voorstander van het invoeren van een voordelig Nederland-ticket voor het openbaar vervoer. Voor 49 euro zou elke Nederlander dan gebruik moeten kunnen maken van zowel de trein, tram, metro en bus. Onder andere in Duitsland wordt er al langer gewerkt met een soortgelijk goedkoop ticket. Hoe denkt GL/PvdA dat een dergelijk abonnement in Nederland financieel haalbaar is? “Om te beginnen zal het 49-euroticket alleen geldig zijn tijdens de daluren. Daarmee spreid je ook de spitsdrukte over een hele dag”, legt De Hoop uit. “Bovenop het Nederland-ticket, ook wel klimaatticket genoemd, willen wij nog eens fors investeren in de aanleg van OV-, fiets- en wandelpaden. Daar trekken we 1,7 miljard euro per jaar voor uit.”
De gewenste miljardeninvestering in het OV zal, als het aan GL/PvdA ligt, grotendeels worden bekostigd door werknemers en bedrijven met een bovengemiddeld salaris of vermogen. In het verkiezingsprogramma van GL/PvdA staat daarover: “We gaan werk minder zwaar belasten en juist meer vragen van vermogenden.” De investering van 1,7 miljard euro per jaar is extra, boven op de begroting van het ministerie van IenW. “Door de allerrijksten eerlijker en dus meer mee te laten betalen zorgen wij ervoor dat het geld om extra te investeren jaarlijks gegarandeerd wordt, zonder dat dat gaten in de begroting oplevert”, aldus De Hoop.
Dat het bestaande wegennetwerk, maar ook de bruggen en andere infrastructuur, jaarlijks onderhouden moet worden en dat dat wel vanuit het budget van het ministerie van IenW betaalt wordt, noemt De Hoop onoverkomelijk. “Dat is gewoon heel belangrijk, het is een kostenpost die we incalculeren in de begroting.” In plaats van de aanleg van nieuwe wegen ziet de partij van De Hoop liever dat het geld van het ministerie van IenW wordt uitgegeven aan het doorzetten van de beoogde plannen voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn. “Dat hebben we ook laten doorrekenen. We moeten hardop durven dromen over hoe de treinverbindingen en het OV er over pakweg dertig jaar uit zullen zien.”
Aan de ambities van De Hoop en zijn partij zal het in ieder geval niet liggen. “Nederland zal wat ons betreft uiteindelijk de grootste OV-hub van Europa worden. Daarvoor heb je de Lelylijn nodig als belangrijke schakel. Maar, om dat te kunnen bereiken zijn er de komende jaren dus wel substantiële extra investeringen nodig.”
Met een klein beetje weemoed kijkt GL/PvdA – naar eigen zeggen – terug op de “fijne samenwerking” met de ChristenUnie. De Hoop: “In plaats van dat wij keken naar een nog verdere groei van Schiphol, hebben wij gezamenlijk bijgedragen aan een investering van 300 miljoen voor het openbaar vervoer in de regio.” Als het aan GL/PvdA ligt, dan zet die investering de komende jaren nog met “een paar honderd miljoen” door.
GL/PvdA
GL/PvdA, dat deze verkiezingen de strijd aangaat met de slogan “samen voor een hoopvolle toekomst”, hoopt met een gezamenlijke lijst als ‘links blok’ de grootste partij te worden. Samen met de VVD, NSC en PVV is de partij van Habtamu de Hoop en partijleider Frans Timmermans nog altijd in de race om na dertien jaar het torentje van Mark Rutte om te dopen tot het kloppende hart van de groene sociaal-democratie. In de meest recente peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen, die plaatsvinden op woensdag 22 november, staat GL/PvdA nu op 21 tot 25 zetels. Daarmee zou GL/PvdA tussen de veertien en zestien procent van het electoraat kunnen binnenharken.
Lees ook:
Het tegen beter weten in met miljarden belastinggeld stimuleren van het OV past natuurlijk in het ideaalbeeld van de ´maakbare samenleving´ waar de linkse politiek haar bestaansrecht aan ontleent. Realiteit is dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders het OV al lang de rug heeft toegekeerd omdat het te duur, te langzaam en te onbetrouwbaar is. Het in stand houden van een in zekere mate acceptabel dienstverleningsniveau is het maximaal haalbare.
Lelylijn is niet nodig. Er zijn in Nederland betere OV projecten waar je geld in moet steken.
Als het wegennet van de jaren 1880 slechts was uitgebreid met een stuk of drie snelwegen, dan zou echt niet iedereen per auto (kunnen) rijden die dat nu doet (en daar bakken met geld voor betaalt trouwens, terwijl desondanks de samenleving er miljarden in pompt).
In dat wegennet is decennia lang miljarden gepompt – vooral ook in gebieden waar je van beweert dat er geen vervoersspanning is.
Ga lekker ergens anders autogelovige spelen.
@TVwierden: oneens, zie advies: Elke regio telt (https://www.rli.nl/publicaties/2023/advies/elke-regio-telt?adview=samenvatting). Het helpt als het Noorden beter wordt verbonden en het versterkt ook zowel die regio zelf en de Randstad. Hoger opgeleiden hoeven minder snel te verhuizen naar die drukke Randstad. De Fransen hebben dat begrepen en forensen nemen nu de TGV vanuit een grotere ring rond Parijs. Oude rekenmethoden zoals NMCA moeten worden vervangen om nieuwe voordelen te bevatten.