‘Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar’
In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is Programmamanager Schoon & Emissieloos Bouwen van ProRail, Peter van Schaik. Hij vindt dat van een vicieuze cirkel een vliegwiel gemaakt moet worden.
Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?
“Alles wat op een accu kan, graag op een accu. Dat is efficiënter dan waterstof, want om waterstof te maken heb je ook – heel veel- stroom nodig! Maar voor de echt zware, specialistische machines zijn geen makkelijke oplossingen. Daar is waterstof zeker een optie.”
Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?
“Oh dat is zeker! Emissieloos materieel is voor de bouw de snelste weg uit de stikstof-problematiek.”
Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?
“Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar. En voor 95 procent of meer in 2035. En dat is genoeg. De laatste 10-20% procent is het meest ingewikkeld en duurst, dus laten we daar ook de ruimte voor laten.”
Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?
“Het is een transitie voor de hele sector. Producenten moeten emissieloze machines gaan (om)bouwen. Omdat aannemers hierom vragen. Omdat opdrachtgevers hierom vragen. En om met die machines fulltime te kunnen werken voor is er ook voldoende laadinfra nodig. Dat lijkt nu soms een ‘vicieuze cirkel’, maar dit moet een ‘vliegwiel’ worden. En ProRail geeft daar graag een zwieper aan!”
Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.
Lees ook:
- ‘Ministerie moet ProRail opdragen netinfrastructuur te realiseren voor spooraannemers’
- Edelenbos van Netbeheer NL: ‘In 2035 elektriciteitssysteem nagenoeg CO2-vrij’
- Marc Weytens van AMT: ‘In Nederland veel ambitieuze groene spoorbouwers’
- 1 miljard euro subsidie voor emissieloos bouwmaterieel
- Spoorpro.nl lanceert seminar over de uitdagingen van elektrisch werken
- ProRail wil emissievrije bouwplaatsen in 2030
- ‘Strukton in drie fasen naar volledig elektrisch werken’
- ProRail geen voorstander van biobrandstof in transitie naar duurzamere bouwmachines
- Grootste uitdaging bij emissieloos werken is voldoende stroom en laadinfra
- Emissieloze bouwplaats komt nu nog voor rekening van de aannemer
- Projecten moeten in onze duurzaamheidsstrategie passen, anders doen we ze niet