dossier emissieloos werken

‘Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar’

Rotterdam ombouw emplacement
Als er veel mensen aan het werk zijn, wordt er steevast gekozen voor ruime buitendienststellingen, om de veiligheid van de spoorwerkers te kunnen garanderen. Jeroen Baldwin / SpoorPro

In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is Programmamanager Schoon & Emissieloos Bouwen van ProRail, Peter van Schaik. Hij vindt dat van een vicieuze cirkel een vliegwiel gemaakt moet worden.

Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?
“Alles wat op een accu kan, graag op een accu. Dat is efficiënter dan waterstof, want om waterstof te maken heb je ook – heel veel- stroom nodig! Maar voor de echt zware, specialistische machines zijn geen makkelijke oplossingen. Daar is waterstof zeker een optie.”

Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?

“Oh dat is zeker! Emissieloos materieel is voor de bouw de snelste weg uit de stikstof-problematiek.”

Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?

“Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar. En voor 95 procent of meer in 2035. En dat is genoeg. De laatste 10-20% procent is het meest ingewikkeld en duurst, dus laten we daar ook de ruimte voor laten.”

Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?

“Het is een transitie voor de hele sector. Producenten moeten emissieloze machines gaan (om)bouwen. Omdat aannemers hierom vragen. Omdat opdrachtgevers hierom vragen. En om met die machines fulltime te kunnen werken voor is er ook voldoende laadinfra nodig. Dat lijkt nu soms een ‘vicieuze cirkel’, maar dit moet een ‘vliegwiel’ worden. En ProRail geeft daar graag een zwieper aan!”

Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar’ | SpoorPro.nl
dossier emissieloos werken

‘Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar’

Rotterdam ombouw emplacement
Als er veel mensen aan het werk zijn, wordt er steevast gekozen voor ruime buitendienststellingen, om de veiligheid van de spoorwerkers te kunnen garanderen. Jeroen Baldwin / SpoorPro

In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is Programmamanager Schoon & Emissieloos Bouwen van ProRail, Peter van Schaik. Hij vindt dat van een vicieuze cirkel een vliegwiel gemaakt moet worden.

Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?
“Alles wat op een accu kan, graag op een accu. Dat is efficiënter dan waterstof, want om waterstof te maken heb je ook – heel veel- stroom nodig! Maar voor de echt zware, specialistische machines zijn geen makkelijke oplossingen. Daar is waterstof zeker een optie.”

Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?

“Oh dat is zeker! Emissieloos materieel is voor de bouw de snelste weg uit de stikstof-problematiek.”

Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?

“Emissieloos werken in 2030 is voor 80 à 90 procent haalbaar. En voor 95 procent of meer in 2035. En dat is genoeg. De laatste 10-20% procent is het meest ingewikkeld en duurst, dus laten we daar ook de ruimte voor laten.”

Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?

“Het is een transitie voor de hele sector. Producenten moeten emissieloze machines gaan (om)bouwen. Omdat aannemers hierom vragen. Omdat opdrachtgevers hierom vragen. En om met die machines fulltime te kunnen werken voor is er ook voldoende laadinfra nodig. Dat lijkt nu soms een ‘vicieuze cirkel’, maar dit moet een ‘vliegwiel’ worden. En ProRail geeft daar graag een zwieper aan!”

Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.