Extra geld voor spoorverbinding Schiphol-Lelystad

Trein, NS, station, Almere

Er wordt extra geld geïnvesteerd om de spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad te verbeteren. Daardoor wordt het mogelijk om vanaf 2023 elke tien minuten intercity’s en elke tien minuten een sprinter op de corridor (OV SAAL) te laten rijden. Zo wordt er 200 miljoen euro gereserveerd voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp. Dat zijn staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en de regionale overheden woensdag in overleg met de spoorsector overeengekomen.

De afspraken zijn een aanvulling op de eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere. Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de vele intercity’s de vele sprinters gemakkelijker passeren. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de inpassing, waaronder bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. Ook kan met de afspraken op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een sprinter rijden.

Spoorverdubbeling

Met de investering om te komen tot 16 treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer 500 miljoen. Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris reeds 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en 70 miljoen voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook 200 miljoen extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Extra geld voor spoorverbinding Schiphol-Lelystad”

Paul Lamote|30.08.13|14:11

Een zeer dubieuze investering nu het aantal treinreizigers in hoog tempo daalt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra geld voor spoorverbinding Schiphol-Lelystad | SpoorPro.nl

Extra geld voor spoorverbinding Schiphol-Lelystad

Trein, NS, station, Almere

Er wordt extra geld geïnvesteerd om de spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad te verbeteren. Daardoor wordt het mogelijk om vanaf 2023 elke tien minuten intercity’s en elke tien minuten een sprinter op de corridor (OV SAAL) te laten rijden. Zo wordt er 200 miljoen euro gereserveerd voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp. Dat zijn staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en de regionale overheden woensdag in overleg met de spoorsector overeengekomen.

De afspraken zijn een aanvulling op de eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere. Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de vele intercity’s de vele sprinters gemakkelijker passeren. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de inpassing, waaronder bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. Ook kan met de afspraken op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een sprinter rijden.

Spoorverdubbeling

Met de investering om te komen tot 16 treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer 500 miljoen. Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris reeds 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en 70 miljoen voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook 200 miljoen extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Extra geld voor spoorverbinding Schiphol-Lelystad”

Paul Lamote|30.08.13|14:11

Een zeer dubieuze investering nu het aantal treinreizigers in hoog tempo daalt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.