Oppositie eist opheldering van ministerie over ATB Vv
Oppositiepartijen ChristenUnie en de SP willen weten of minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op de hoogte was van de problemen met het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie). Was ze dat wel, dan had ze dat destijds aan de Tweede Kamer moeten melden. SP-Kamerlid Farshad Bashir: “Het is ronduit schokkend dat de Tweede Kamer nooit is geïnformeerd over dit manco in de treinbeveiliging. Ik verwacht snel duidelijkheid.” Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber stelde naar aanleiding van artikelen op SpoorPro.nl, vragen aan staatssecretaris Wilma Mansveld over deze kwestie.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
“Failsafe betekent dat als het beveiligingssysteem kapot is of uitstaat, dat een sein direct op rood komt te staan.” dit is nogal een verwarrende toelichting in het geval van ATB vv.
ATB vv is er immers juist om een rood sein af te dekken, waarvoor machinisten nu eenmaal niet in 100% van de gevallen blijken te stoppen. Failsafe zou hier juist betekenen dat als het systeem uit staat/kapot is, een passerende trein hoe dan ook een remingreep zou krijgen (ook bij groen).