ProRail verwacht kwijtschelding van boete
ProRail verwacht dat de voorlopige boete van 1,5 miljoen euro, die staatssecretaris Wilma Mansveld de spoorbeheerder oplegde, in 2015 zal worden kwijtgescholden. De slechte prestaties op het gebied van punctualiteit op de regionale lijnen in 2013 zijn volgens ProRail deels te verklaren doordat er op meerdere lijnen een verandering was van concessie. Deze problemen zullen naar verwachting afnemen. Om de prestaties van de punctualiteit van de goederenvervoer te verbeteren gaat de spoorbeheerder onder meer de corridorsturing verbeteren. De effecten van de diverse maatregelen zullen in 2014 te zien zijn, zo verwacht ProRail.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De ProRail-directie verwacht wel vaker iets. Doorgaans pakt dat niet goed uit. Persoonlijk verwacht ik dat de directie gedwongen wordt op te stappen en dat er weer vakdeskundige ingenieurs in de top van het infrabeheer komen. Dat zou nog best eens kunnen leiden tot een substantiele verbetering en uiteindelijk kwijtschelding van boetes. Maar dat maakt de huidige op regeltjes, cijfertjes en managementmodellen sturende directie dan niet meer mee.
Ook grappig: alle vier door ProRail hierboven zelf opgesomde probleemoorzaken zijn terug te voeren op ProRail zelf. Want ook de problemen door concessiewisselingen en weersomstandigheden zijn in de kern ‘des ProRails’, te weten een (veel) te krappe infracapaciteit + onvoldoende robuuste infra. Waarvan akte.