ILT: onvoldoende aandacht voor veiligheid bij spooronderhoud
Veiligheid dient een prominentere plaats te krijgen in de aanbesteding en de uitvoering van het klein onderhoud van de spoorweginfrastructuur. Dat geldt zowel voor de PGO- als OPC-contracten. Dat is een van de belangrijkste conclusies in een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het spooronderhoud. De ILT is bij haar inspecties geen situaties tegengekomen waarbij sprake was van acuut gevaar. Wel vindt de Inspectie dat Prorail meer de regie moet nemen bij het sturen op kwaliteit en veiligheid.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Concesssie-opdracht: “ProRail zorgt voor veiligheid, capaciteit en beschikbaarheid”. In alledrie faalt ’s lands infrabeheerder structureel en, strategisch nog wel het allerergste, zonder enig zelfinzicht waarom. Thans vallen de smoesjes als blaadjes van de bomen. Wanneer valt de directie als zijnde “the wrong kind of snow” ?
Inhoudelijk reagerend: ProRail ontkent ten eerste al dat er een probleem is. “We zijn de veiligste ter wereld”. Dat begint al goed. Niet echt geloofwaardig sinds de STS-toename en het wisselgevalletje bij Hilversum cum suis. Vervolgens komt ProRail met een lijst aan burocratische maatregelen. De ervaring leert echter dat meer van hetzelfde ook niet gaat werken. Alleen het doorgronden en aanpakken van de echte onderliggende problemen gaat iets oplossen. Vooral bij techniek werkt dat goed.
a. Meld achterstallig spooronderhoud gemeente Rheden, oa kanaalspoorbrug Dieren, sinds juni 2013 officieel bij alle spoor- en overheids-instanties. De trillingen en (laagfrequent) geluid worden met de dag erger.
b. Bij zwaarder, frequenter en sneller spoor moet je de peilstok, duimstok en de vanuit je auto inspectie afschaffen en deugdelijk gaan controleren met lasers, trillingsmeters, audio-analyses, NDO, etc. , etc.
c. Je moet er ook gewoon iets aan (blijven) doen.