‘Meer concurrentie nodig voor betere dienstverlening spoor’
VIDEO – Het Europees Parlement heeft vorige week besloten dat het mogelijk blijft om onder bepaalde voorwaarden het spoorvervoer onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Als er aan het einde van de contractperiode niet is voldaan aan de efficiencycriteria, dan kan de marktautoriteit (in Nederland de Autoriteit Consument en Markt) de staat verplichten om een spoorconcessie openbaar aan te besteden. Philippe de Backer van Open VLD gaf voorafgaand aan de stemming van het Parlement in Straatsburg juist voor verregaande liberalisering van de reizigersvervoer per spoor te zijn.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dat gaat eenvoudigweg niet werken, zolang de aan de overheid hangende spoorbedrijven (NS, DB Schenker, SNCB/BCargo, Captrain, SNCF etc etc) geld uit de overheidskas krijgen om hun bedrijf te runnen. Verlies wordt bij dit soort bedrijven gecompenseerd met overheidsgeld (=belasting). Daar kan een particuliere onderneming nooit tegenop.
Vrijwel ALLE Nederlandse particuliere vervoerders zijn inmiddels tegen spotprijzen in andere (buitenlandse) handen gekomen, omdat een ander het alsnog wil proberen.