Open beveiligingssysteem op station Beverwijk in gebruik genomen

PLC Interlocking, spooremplacement Beverwijk

Op het spooremplacement Beverwijk is op 5 april het treinbeveiligingssysteem PLC interlocking in gebruik genomen. Daarmee is het spoorproject Venti, waarbij dit systeem op meerdere emplacementen is geïnstalleerd, na vijf jaar afgerond. PLC interlocking is een treinbeveiligingssysteem dat er voor zorgt dat het treinverkeer veilig verloopt. Doordat het een open systeem is, kunnen spoorbedrijven hierin zelf aanpassingen maken en onderhoud uitvoeren. Dat is een verbetering ten opzichte van andere elektronische beveiligingssystemen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Open beveiligingssysteem op station Beverwijk in gebruik genomen”

Arco Sierts|16.04.15|10:01

Weet u wat het verschil is tussen een industriele PLC enerzijds, en een klassieke relaisbeveiliging of electronische interlocking anderzijds? Simpel: een PLC is niet ‘bewezen failsafe’. Het is dus NIET bewezen dat de veiligheidslogica bij een storing ALTIJD veilig faalt. Een wissel *kan* dus omlopen onder een passerende trein. I&M en NS snappen het gevaar niet, en bij ProRail en ILenT steekt men de kop in het zand middels EU-regels en de SIL4-norm. Kortom ook hier: wachten tot het fout gaat.

Bas Penris|17.04.15|09:27

Waarom is een PLC niet bewezen fail-safe?

Peter Vandermark|19.04.15|14:47

Sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat in een Westeuropees land een systeem geinstalleerd zou worden dat onder omstandigheden een wissel onder een trein zou omleggen, of dat andere fouten van die aard zou vertonen. Dat zou zo kompleet tegen de historie van het seinwezen infgaan dat het bijna absurd te noemen is.

Arco Sierts|21.04.15|11:52

@Bas: een PLC is niet bewezen failsafe, omdat er geen 100% sluitend technisch bewijs is dat dit systeem ALTIJD veilig faalt. Er is alleen een rekenmodel dat aantoont dat de kans op onveilig falen ‘heel erg klein’ is. De mate daarvan wordt ‘SIL’ genoemd. Maar ‘heel erg kleine kans’ op onveilig falen is iets anders dan failsafe = ontwerptechnisch bewezen NUL.

@Peter: PLC’s worden in Duitsland alleen ingezet voor overwegbeveiliging en locaalspoor. De inzet in NL is m.i. inderdaad absurd te noemen.

Frederick Gerards|13.05.15|22:21

@Arco Sierts, wordt het geen tijd dat u wat minder betweterig en afzeikend uw verhaal doet?
Als spoorliefhebber en zelfbenoemd spoorexpert geeft u steeds aan vrijwel geen kennis te hebben van hoe het spoor nu eigenlijk in elkaar steekt. U geeft steeds blijk van onkunde.
U heeft nog nooit een trein gereden, nog nooit een sein bediend, geen handwissel omgelegd, spoorspijker geslagen of casustekening bekeken maar weet altijd alles beter?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Open beveiligingssysteem op station Beverwijk in gebruik genomen | SpoorPro.nl