Discussie eigenaarschap bedrijfssporen laait weer op
De discussie over het eigenaarschap van de spooraansluitingen bij bedrijven komt de kwaliteit van de aansluitingen niet ten goede. De beschikbaarheid en de veiligheid van het spoor zijn niet gegarandeerd. Dat stelden Dura Vermeer en Movares onlangs tijdens een bijeenkomst voor Zeeuwse bedrijven met een spooraansluiting. Een aantal specialisten presenteerde daar hun visie over actuele ontwikkelingen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Ā
Bent u al abonnee?
Vraag eens aan ILT hoe het zit met de machinisten op privƩgrond (bedrijfsterreinen)?
Volgende maand (1/5/2015) moet daar een nieuwe regeling voor zijn, maar de eerste letter staat nog niet op papier. Wat er op die terreinen gebeurt is door toedoen van onze overheid illegaal geworden, maar het wordt oogluikend toegestaan. Hele vreemde zaak.
Het is een chaos in regelgeving-land op heel veel spoorse gebieden.
De cijfers over incidenten spreken tegen dat de veiligheid en beschikbaarheid op bedrijfssporen niet gegarandeerd zijn. Het stukje tekst lijkt op niet onderbouwde bangmakerij om klanten te winnen zoals ook bij eerdere bijeenkomsten. Dit over de rug van anderen. Inhoudelijk heb ik geen kennis van het assetmanagement model van modurail maar er zijn zeker nog 3 spooraannemers (met meer spoorervaring) die een volledig assetmanagement-systeem in bedrijf hebben voor onder andere de sporen van ProRail.
In de vele discussies over dit onderwerp mis ik vooral de vraag wat een bedrijf met een spooraansluiting wil? Veel bedrijven zien spoor als kostenpost ipv een kans. Vaak blijkt capaciteit verbeteringen mogelijk met een slimmere lay-out en soms ook met minder sporen.
Uit onderzoek van diverse bedrijfssporen in het botlekgebied komt naar voren dat onderhoud beter kan, maar dat dit geen invloed heeft op de spoorse veiligheid. Wel kan minder onderhoud lijden tot stilstand in de productie.