Verschil in bediening tussen ERTMS-spoortrajecten verwarrend voor machinist
De bediening van treinen op spoortrajecten die al zijn uitgerust met het beveiligingssysteem ERTMS verschilt op sommige punten tussen lijnen afzonderlijk. Dit kan verwarrend zijn voor machinisten die op meerdere van deze trajecten rijden. Daarom is het belangrijk dat het gebruikersproces van deze vier spoortrajecten gelijk wordt getrokken. Dat zei programmadirecteur ERTMS Wim Fabries woensdag tijdens een bijeenkomst bij Railforum in Utrecht.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het is een chaos in ERTMS-land, zelfs op het gebied van opleidingen.
De deelnemers MOETEN slagen, daarom krijgen zij de examenvragen tijdens de opleiding meerdere malen te zien. De vragen zijn onderdeel van het lesprogramma!
De opleiders zijn de tevens examinatoren en de simulatierit die de machinisten voor het examen moeten doen hebben ze al 10x gereden voordat ze examen doen. Dat kan omdat het VVRV het scenario bekend maakt bij de examinator vóór aanvang van de opleiding. Uiterst discutabel!
@Frederick: ERTMS is een Europees systeem. Je kan op grond van jou onderbouwing hoogstens beweren dat het binnen *Nederland* tot nu toe chaotisch is verlopen. Dat ligt echter niet aan ERTMS, maar aan de ERTMS-aanpak tot nu toe in Nederland, die zich kenmerkt door falend integraal inzicht. In o.m. Zwitserland en Denemarken is de aanpak vanaf het begin veel beter geweest. Daar begint de Nederlandse overheid en spoorsector nu ook van te leren. ‘Beter laat dan nooit’ zullen we maar zeggen…