ProRail-directeur: Schipholtunnel open houden bij rookmelding
ProRail-directeur Pier Eringa wil dat deskundigen onderzoeken of het mogelijk is om de Schipholtunnel bij alarmeringen toch open te houden. Rookmeldingen in de spoortunnel zorgen er regelmatig voor dat het treinverkeer van en naar de luchthaven wordt stilgelegd. Achteraf blijkt het vaak een vals alarm te zijn, maar met alle gevolgen voor de reiziger.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het treinverkeer altijd stilleggen is als met een kanon schieten op muggen. Natuurlijk is de tunnel veilig. Misschien moeten de vervoerders eens uitzien naar andere remblokken!
Tunnels vereisen hogere veiligheidscriteria. Na deze open deur, toch een aanvulling. Uit gesprekken met NS personeel, zowel rijdend (de Meesters) als wel controlerend (de Conducteurs) blijkt dat er nauwelijks aandacht is voor speciale tunnelveiligheids-trainingen door de NS. Andere landen geven deze mensen uitgebreide training zowel theoretisch als wel praktisch om kritische situaties in tunnels het hoofd te kunnen bieden. In een trein kunnen evenveel of meer passagiers zitten als in Boeing 747.